Medicijntekorten levodopa/carbidopa 125 mg met vertraagde afgifte

25 mei 2022

Regelmatig krijgen we op het bureau meldingen van leden dat hun medicatie niet geleverd kan worden voor een bepaalde tijd. En dat is voor mensen met parkinson erg vervelend. De laatste tijd was levodopa/carbidopa 125 mg met vertraagde afgifte vaker niet leverbaar. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laat weten dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd een besluit heeft genomen waardoor deze medicatie wel weer beschikbaar komt.

Lees hier het besluit van de Inspectie Gezondheidszorg en jeugd

Geen goed alternatief

De twee fabrikanten die in Nederland een vergunning hebben om dit middel te verkopen, namelijk Sandoz en Teva, zijn daartoe op dit moment niet voldoende in staat. Zij hebben dit gemeld, de inspectie heeft onderzoek gedaan om te kunnen inschatten wat de gevolgen zijn voor patiënten in Nederland. De inspectie concludeert dat er geen voldoende adequaat alternatief in Nederland in de handel is en dus dat er een geneesmiddeltekort in Nederland is. Om dit te kunnen opvangen verleent de inspectie toestemming, onder een aantal voorwaarden aan Nederlandse en Europese fabrikanten, groothandelaren en apotheekhoudenden om andere vergelijkbare geregistreerde geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof, sterkte en toedieningsvorm te bestellen en af te leveren. Ook al heeft de fabrikant geen vergunning in Nederland. Dit besluit geldt tot 31 augustus 2022.

Wat betekent dit voor u?

1. Zegt uw apotheek dat levodopa/carbidopa 125 mg met vertraagde afgifte niet leverbaar is? Geef aan dat de apotheek het bij andere fabrikanten of groothandelaren kan bestellen.
  2. Wacht niet tot 2 dagen voordat u geen medicijn meer heeft, om te bestellen maar doe het bijvoorbeeld 2 weken van tevoren.
  3. De apotheek moet u voorlichting geven als u een andere leverancier heeft dan normaal.
  4. Als u bijwerkingen krijgt van een ander middel, meld dit dan bij uw voorschrijver, bij de apotheek én bij het LAREB.
  5. En als u het ook bij ons meldt, kunnen wij onze leden weer informeren: info@parkinson-vereniging.nl

De ijzeren voorraad voor het voorkomen van tekorten, zoals het plan was vlak voor de coronacrisis is nog niet van de grond gekomen. Voortschrijdend inzicht toont aan dat het plan voor een half jaar voorraad niet realiseerbaar is, maar dat stapje-voor-stapje er wel een ijzeren voorraad lijkt te komen van 2-3 maanden.

Labels: