ProPark nu ook in LUMC gestart!

29 september 2022

Op 25 juli 2022 is de eerste meting in het LUMC verricht. De inclusie van ProPark loopt nu 1 jaar en er zijn meer dan 200 mensen die deelnemen aan het onderzoek! In het Amsterdam UMC, locatie VUmc, worden sinds juli 2021 mensen gezien voor ProPark en op locatie AMC sinds december 2021.

ProPark (Profilering van Parkinson) is een grootschalig onderzoek naar het ontstaan en verloop van de ziekte van Parkinson en de bijwerkingen van de medicatie. Met als doel om in de toekomst behandelingen aan te bieden die beter op het individu zijn afgestemd. Voor dit onderzoek hebben we gegevens nodig van 1250 parkinsonpatiënten die verdeeld worden in twee groepen en gedurende drie jaar worden gevolgd. De ene groep van deelnemers heeft minder dan 2 jaar de diagnose. De andere groep heeft de diagnose al tussen de 2 en 10 jaar. Het kost veel tijd en inspanning om een dergelijk groot onderzoek op te bouwen. Op dit moment loopt het onderzoek in Amsterdam UMC (locatie AMC en VUMC) en in het LUMC. Hierna zullen ook het Erasmus MC, het Meander Medisch Centrum (Amersfoort) en het St. Antonius Ziekenhuis (Woerden) opstarten.

Helpt u mee?

Om 1250 inclusies te bereiken zijn we uiteraard op zoek naar nog veel meer mensen met parkinson. Ook zijn we op zoek naar 265 gezonde controles. Interesse? Meld u zich dan vrijblijvend aan voor meer informatie. Dit kan via www.proparkinson.nl, propark@lumc.nl of telefonisch via 06-15448732.

ProPark Team LUMC