Invloed uitoefenen op het wetenschappelijk onderzoek naar parkinson(ismen)? Dit is uw kans!

21 oktober 2022

De Parkinson Vereniging laat binnen het wetenschappelijk onderzoek naar parkinson en parkinsonismen de stem van de leden duidelijk klinken. Zo beïnvloedt de Parkinson Vereniging de richting en de kwaliteit van het onderzoek.

Update 6 december 2022: We hebben voldoende reacties op deze vacatures. U kunt niet meer reageren.

Er zijn op dit moment verschillende vacatures om als vrijwilliger aan de slag te gaan met parkinson(isme)-onderzoek.

Gezocht: patiëntonderzoekers

De patiëntonderzoekers van de Parkinson Vereniging vertegenwoordigen het patiëntenperspectief in parkinson(isme)-onderzoek.

De patiëntonderzoekers helpen onderzoekers in verschillende stadia van onderzoek. Zowel in de voorbereidingsfase (bijvoorbeeld meedenken over relevante uitkomstmaten en de haalbaarheid van een protocol voor proefpersonen), als tijdens de uitvoering van het project en erna, bij de evaluatie en verspreiding van de resultaten (bijvoorbeeld meedenken over publiekssamenvattingen van het project).

Wat verwachten we van patiëntonderzoekers?

• Je hebt de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme of je bent naaste van iemand met de ziekte;
  • Je hebt interesse in de onderzoeken die er worden gedaan voor parkinson(isme);
  • Je denkt en praat graag mee in een onderzoeksteam, om het gehele onderzoekstraject voor mensen met parkinson(isme) die daar als proefpersoon aan deelnemen, zo goed mogelijk te laten verlopen;
  • Je wilt als belangenbehartiger van een grote groep patiënten optreden en daarbij het individuele belang overstijgen;
  • Je hebt digitale vaardigheden;
  • Beheersing van de Engelse taal heeft de voorkeur;
  • Je vindt het leuk om in een team van patiëntonderzoekers je ervaringen te delen en elkaar te ondersteunen. Hiervoor hebben we ongeveer 8 keer per jaar een overleg: 6 keer digitaal en 2 keer op locatie.

Gezocht: nieuwe leden voor de patiëntenkamer van de Parkinson Adviesraad

De patiëntenkamer, samengesteld uit leden van de Parkinson Vereniging, vormt samen met een groep zorgverleners de Parkinson Adviesraad (PAR) van de Parkinson Vereniging.

De belangrijkste taken van de PAR-patiëntenkamer zijn:

• Het beoordelen van onderzoeksvoorstellen vanuit patiëntenperspectief (voor subsidierondes van ParkinsonNL);
  • Adviseren over onderzoeksprioriteiten vanuit patiëntenperspectief (binnen de Parkinsonalliantie en aan wetenschappelijke verenigingen);
  • Contact leggen en onderhouden met onderzoeksinstellingen.

Wat verwachten we van leden van de PAR-patiëntenkamer?

• Je hebt tijd en interesse om bijeenkomsten voor te bereiden en daar aan deel te nemen;
  • Je hebt digitale vaardigheden;
  • Je bent in staat Engelse stukken te lezen en begrijpen;
  • Je vindt het leuk om in een team je ervaringen te delen en elkaar te ondersteunen. Hiervoor hebben we ongeveer 8 keer per jaar een overleg: soms digitaal en meestal op locatie in Bunnik.

Wat bieden wij de kandidaten?

• Je wordt vrijwilliger van de Parkinson vereniging;
  • Je maakt deel uit van een hecht team van vrijwilligers;
  • Je krijgt passende begeleiding en volgt aanbevolen cursussen.

Interesse?

Je hoeft geen wetenschappelijke achtergrond te hebben. Inzet en enthousiasme zijn belangrijker! Herken je jezelf hierin, toon dan je interesse door een motivatiebrief (met CV) te sturen naar Masja van het Hoofd, beleidsmedewerker, via onderzoek@parkinson-vereniging.nl. Ook voor meer informatie over deze vacature kun je bij haar terecht.

Het is niet mogelijk om zowel patiëntonderzoeker als lid van de PAR-patiëntenkamer te worden. Geef bij interesse duidelijk aan op welke vacature u reageert.