Cursus: 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!'

26 oktober 2022

Dat de ziekte van Parkinson lichamelijke klachten tot gevolg heeft, weten veel mensen. Maar dat er ook veranderingen in het denken ontstaan, is vaak minder bekend. Deze cursus geeft hierin meer inzicht en biedt mensen met parkinson concrete handvatten om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.

De invloed van parkinson op het denken verschilt van persoon tot persoon. Maar bijna iedereen zal wel één of meerdere voorbeelden uit onderstaand lijstje herkennen:

• U bent bezig aan een verhaal en kunt ineens niet verder omdat u niet op een woord kunt komen of de lijn van het verhaal kwijt bent.
  • U bent in gesprek en u mist de aansluiting; uw gesprekspartner gaat rustig door, maar u weet niet meer waar het ook al weer over ging.
  • U heeft moeite om een verhaal of een gebruiksaanwijzing te lezen omdat u uw gedachten er niet bij kunt houden.
  • U heeft moeite om in een vreemde omgeving uw weg te vinden.

Training helpt!

Onderzoek naar verandering in het denken bij ouderen wijst uit dat training helpt om dit soort veranderingen op te vangen. Blijf uw hersenen stimuleren en gebruiken, anders raakt u het kwijt, zo is de gedachte. Er is geen reden om aan te nemen dat dit bij mensen met parkinson of een parkinsonisme anders is. Daarom is de cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!' ontwikkeld.

Leren omgaan met veranderingen in denken

Zo goed mogelijk leren omgaan met de veranderingen in het denken die parkinson kan veroorzaken. Daar gaat het bij deze cursus om. Dat doen we in de eerste plaats door u inzicht te geven in welke veranderingen dit kunnen zijn. Verder door u uit te dagen om te kijken naar de veranderingen waar u zélf mee te maken heeft. Samen met de andere deelnemers gaat u vervolgens op zoek naar nieuwe manieren om hiermee om te gaan. Tenslotte ook door u kennis te laten maken met speciale technieken en strategieën waarmee u veranderingen in uw denken kunt opvangen. Alles in deze cursus is erop gericht u concrete handvatten te bieden om zo lang mogelijk optimaal te kunnen blijven functioneren.

Cursusopbouw

De cursus bestaat uit in totaal negen bijeenkomsten van elk twee uur. Bij de eerste bijeenkomst maakt u kennis met elkaar en de trainers. U krijgt een toelichting op de verschillende cursusonderdelen en de werkwijze waarbij praktijk en theorie elkaar afwisselen. In de volgende bijeenkomsten staat steeds een ander thema centraal. Aandacht en concentratie bijvoorbeeld, het geheugen, of het overzicht houden. Voor de 7e bijeenkomst kan iedere deelnemer een naaste uitnodigen, zo krijgen zij ook inzicht in wat er speelt.

Dit zijn alle bijeenkomsten met de bijbehorende thema's op een rij:

• Bijeenkomst 1: Introductie en kennismaking
  • Bijeenkomst 2: Parkinson en veranderingen in het denken
  • Bijeenkomst 3: Aandacht en concentratie
  • Bijeenkomst 4: Het geheugen
  • Bijeenkomst 5: Overzicht houden
  • Bijeenkomst 6: Plannen
  • Bijeenkomst 7: Familie en naasten
  • Bijeenkomst 8: Schakelen
  • Bijeenkomst 9: Evaluatie en afsluiting

Voor wie?

Deze cursus is alleen toegankelijk voor mensen met parkinson of een parkinsonisme.

Waar?

De cursus wordt in principe overal in het land gegeven. Voorwaarde is dat er voldoende aanmeldingen zijn en dat er een trainer beschikbaar is.

Bekijk hier het actuele aanbod van deze cursus

Kosten

De cursusbijdrage is € 95,- voor leden van de Parkinson Vereniging. Niet-leden betalen € 190,-.

Vergoeding verzekering

Er zijn diverse zorgverzekeraars die zelfmanagementcursussen zoals ‘Parkinson? Houd je aandacht erbij!’ vergoeden. U kunt dit navragen bij uw verzekeraar.