Eurocommissaris Kyriakides gevraagd per direct pesticide glyfosaat van de markt te halen

19 december 2022

Een unieke samenwerking van 28 Europese NGO’s vraagt aan Eurocommissaris Kyriakides (Gezondheid en Voedselveiligheid) om per direct de pesticide glyfosaat in Europa te verbieden. In een brief geven de milieu- en gezondheidsorganisaties een wetenschappelijke onderbouwing waarom glyfosaat op de lange termijn schadelijk is voor de gezondheid van mens, dier en milieu. De brief werd op 14 december jongstleden naar de Eurocommissaris verstuurd omdat de Europese Commissie de tijdelijke verlenging van glyfosaat voor 1 jaar heeft goedgekeurd ondanks alle bewijslast.

“Niemand zou ooit meer parkinson moeten krijgen door blootstelling aan glyfosaat”
- Nickie van der Wulp, directeur Parkinson Vereniging -

Parkinsonalliantie Nederland is één van deze organisaties die er bij Kyriakides op aan dringen om glyfosaat te verbannen van de Europese markt vanwege de duidelijke wetenschappelijke bewijzen dat glyfosaat serieuze ziektes kan veroorzaken bij mensen en toxisch is voor het milieu en de biodiversiteit. De ziekte van Parkinson, ALS en Alzheimer zijn duidelijk gelinkt met het gebruik van pesticiden. Parkinsonalliantie Nederland wil dat in Europa uit voorzorg gestopt wordt met glyfosaat zodat  niemand er meer ziek van wordt.

Per direct instellen

Vanwege gebrek aan onafhankelijk onderzoek en middels ondoorzichtige procedures heeft de Eurocommissaris recent besloten tot een onbegrijpelijke verlenging van toelating van glyfosaat voor een jaar waardoor de blootstelling aan gevaarlijke stoffen van boeren, tuinders, medewerkers en omwonenden dus voorlopig gewoon doorgaat. Parkinsonalliantie Nederland roept de Europese commissie op om de kant van de Europese burgers te kiezen en per direct een EU-ban op glyfosaat in te stellen.

Lees en/of download hier de brief aan eurocommissaris Kyriakides