Medicijntekort: levodopa/carbidopa breder beschikbaar door besluit Inspectie Gezondheidszorg

7 februari 2023

Regelmatig krijgen we op het bureau meldingen van leden dat hun medicatie niet geleverd kan worden. En dat is voor mensen met parkinson erg vervelend. De laatste tijd was levodopa/carbidopa met vertraagde afgifte vaker niet leverbaar. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laat weten dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd een besluit heeft genomen waardoor deze medicatie in Nederland weer breder beschikbaar komt.

Medicatie

Het gaat om:

• Levodopa/Carbidopa Mylan 100/25 mg tabletten (RVG 110061)
  • Levodopa/Carbidopa Teva 100/25 mg tabletten (RVG 21677)
  • Levodopa/Carbidopa Retard Teva 200 mg/50 mg, tabletten met gereguleerde afgifte (RVG 27060) en
  • Levodopa/Carbidopa Sandoz retard 200/50 mg, tabletten met verlengde afgifte (RVG 26893)

Geen goed alternatief in Nederland

De fabrikanten die in Nederland een vergunning hebben om deze middelen te verkopen, namelijk Sandoz, Mylan en Teva, zijn daartoe op dit moment niet voldoende in staat. Zij hebben dit gemeld, de inspectie heeft onderzoek gedaan om te kunnen inschatten wat de gevolgen zijn voor patiënten in Nederland. De inspectie concludeert dat er geen voldoende adequaat alternatief in Nederland in de handel is en dus dat er een geneesmiddeltekort in Nederland is. Om dit te kunnen opvangen verleent de inspectie toestemming, onder een aantal voorwaarden aan Nederlandse en Europese fabrikanten, groothandelaren en apotheekhoudenden om andere vergelijkbare geregistreerde geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof, sterkte en toedieningsvorm te bestellen en af te leveren. Ook al heeft de fabrikant geen vergunning in Nederland.

Het besluit van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd geldt vooralsnog tot en met 28 april 2023

Wat betekent dit voor u?

1. Zegt uw apotheek dat uw levodopa/carbidopa  met vertraagde afgifte uit het lijstje hierboven niet leverbaar is? Geef aan dat de apotheek het bij andere fabrikanten of groothandelaren kan bestellen.
  2. Wacht niet tot 2 dagen voordat u geen medicijn meer heeft, om te bestellen maar doe het bijvoorbeeld 2 weken van tevoren.
  3. De apotheek moet u voorlichting geven als u een andere leverancier heeft dan normaal.
  4. Als u bijwerkingen krijgt van een ander middel, meld dit dan bij uw voorschrijver, bij de apotheek én bij het LAREB.
  5. En als u het ook bij ons meldt, kunnen wij onze leden weer informeren: info@parkinson-vereniging.nl.

Lees hier het nieuwe besluit