Leven met parkinson: gevolgen voor gezondheid, werk en gezin

11 april 2023

Op 11 april 2023 was het Wereld Parkinson Dag en vond een bezoek plaats van een delegatie uit Nederland en Belgie op bezoek bij de Europese werkgroep Familie van de ECR (Europese conservatieven en reformers). Onderwerp van de bijeenkomst: Leven met Parkinson, gevolgen voor gezondheid, werk en gezin.

De impact van parkinson

De bijeenkomst was geïnitieerd door Peter van den Berg (ervaringsdeskundige parkinson, voormalig politicus) en Bert Jan Ruissen, lid van het Europees Parlement (MEP), onze gastheer.

Peter leidde ons in (en aan het einde ook uit), daarna diverse getuigenissen van ervaringsdeskundigen uit België en Nederland over de impact van de ziekte van Parkinson op henzelf en hun gezin.

De getuigenissen waren indrukwekkend, de informatie van Bas Bloem vol energie en de laatste vier presentaties van belangenbehartigers waren heel divers. Het verhaal van mensen met parkinson is gehoord, de impact is gevoeld in Europa. Vooral de grote impact op gezondheid en gezin was heel duidelijk. Op verschillende manieren werd om actie gevraagd van de werkgroep en Europa.

Introductie:

Bert-Jan Ruissen en Margarita de la Pisa

Peter van den Berg

Ziekte en Impact:

Prof. Wim Vandenberghe

Cathia Rogghe

Claudia Geldtmeijer (25:55 tot 34:00)

Erik Geldtmeijer

Jan Vermeir