Apathie

16 mei 2023

De term apathie staat voor een verlies aan motivatie, met als gevolg een afname aan doelgericht denken en doelgerichte activiteit, en afgenomen emotionele betrokkenheid. Apathie kan voorkomen in het kader van een andere aandoening, zoals een depressie of dementie, maar kan ook als een losstaand probleem voorkomen.

Afgenomen kwaliteit van leven

Apathie gaat gepaard met een verminderd functioneren en een afgenomen kwaliteit van leven. Ook de directe omgeving kan erg veel last hebben van de apathie van de patiënt. Er speelt vaak veel onbegrip en frustratie, en apathie leidt niet zelden tot relatieproblemen. Behandelopties voor apathie zijn beperkt, maar een goede dagstructuur met vaststaande activiteiten die leiden tot activering wordt sterk geadviseerd.

Lees hier de richtlijn voor zorgverleners voor de behandeling van apathie

MDS

De International Parkinson and Movement Disorder Society geeft informatie over depressie, angst en apathie voor mensen met parkinson. De International Parkinson and Movement Disorder Society (MDS) is een organisatie van artsen, wetenschappers en andere zorgverleners die zich bezighouden met bewegingsstoornissen zoals de ziekte van Parkinson.

Lees hier de informatie van MDS over depressie, angst en apathie

Ga terug naar de informatie over verandering in denken en emotie