Een bom onder de bollenteelt betekent goed nieuws voor onze gezondheid!

15 juni 2023

De Parkinson Vereniging zet zich al jaren in om het gebruik van pesticiden tegen te gaan, vanwege de relatie tussen pesticiden en parkinson. De Parkinson Vereniging is dan ook ontzettend blij met de uitspraak van een rechter die een lelieteler in Drenthe verbood om pesticiden te gebruiken vanwege de gezondheidsrisico’s voor omwonenden.

‘Deze gerechtelijke uitspraak is een bom voor de bollenteelt, maar goed nieuws voor onze gezondheid!’, aldus Nickie van der Wulp, directeur van de Parkinson Vereniging. Zij vindt het wel ontzettend schrijnend hoe zeer de overheid achter de feiten aanloopt. Er is al zoveel wetenschappelijk bewijs voor de gezondheidsrisico’s van pesticiden in onder andere de bollenteelt, dat de rechter hier niet om heen kan. Hoe is het dan mogelijk dat de overheid, daarin ondersteund door het CTGB, niet al veel eerder maatregelen heeft genomen om burgers te beschermen?

Volgens het artikel van de NOS (https://nos.nl/artikel/2478890-onrust-bij-lelietelers-na-verbod-op-gebruik-bestrijdingsmiddelen-in-drenthe) waren negen bewoners van Boterveen bang voor de gezondheidsrisico’s van het pesticidegebruik door de lelieteler: "Iedere keer als de lelieboer hier met zijn spuitwagen over de bollenvelden reed, haalde ik mijn kinderen naar binnen", vertelt Jonne Vernes bij RTV Drenthe. De laatste tijd deed ze dat soms twee keer per week. "Dan zaten we te wachten tot het spuiten voorbij was. Met daarna nog een paar uur speling." Omdat de kweker volgens haar niet bereid was tot een gesprek, spande ze samen met acht omwonenden een kort geding aan.

In haar uitspraak (link) verbood de rechter het gebruik van de middelen omdat deze de gezondheidsrisico's voor omwonenden zwaarder vindt wegen dan de winstgevendheid van de lelieteler. De rechter wijst erop dat er 'substantieel onderzoek voorhanden is waaruit blijkt dat er een verband is tussen bestrijdingsmiddelen en ernstige neurologische aandoeningen (zoals Parkinson, Alzheimer en ALS)'.

Samen met onder andere Pesticide Action Network, Greenpeace, Foodwatch, Meten=Weten, Natuur en Milieu en de FNV maakt de Parkinson Vereniging zich er al jaren hard voor dat de overheid het gebruik van pesticiden verbiedt die een relatie hebben met het krijgen van parkinson. Om precies te zijn: diverse studies tonen aan dat mensen gemiddeld jonger parkinson krijgen als ze zijn blootgesteld aan pesticiden. En dat effect wordt groter naarmate mensen meer zijn blootgesteld (langer en/of in hogere doses). Kijk voor meer informatie over pesticiden en parkinson op de themapagina van de Parkinson Vereniging (https://www.parkinson-vereniging.nl/pesticiden).

De Parkinson Vereniging stelt dat de overheid nu aan zet is en verwacht snel actie om alle burgers in Nederland te beschermen tegen de gezondheidsrisico’s zoals parkinson, Alzheimer en ALS door het gebruik van pesticiden in de landbouw.

Kamervragen

Tjeerd de Groot van D66 stelt, mede door het contact met de Parkinson Vereniging/Natuur en Milieu en Parkinsonalliantie Nederland, goede Kamervragen aan de minister van Landbouw.

Lees hier de Kamervragen van Tjeerd de Groot

Labels: