Evaluatie

5 september 2023

Een belangrijke taak voor de evaluatie van het vrijwilligerswerk ligt bij de coördinatoren of voorzitters van de verschillen groepen en commissies.

Gesprek - kopie

Zij gaan regelmatig het gesprek aan met ‘hun’ vrijwilligers over wederzijdse tevredenheid (wat betreft de werkzaamheden van de vrijwilliger en de ondersteuning die de vrijwilliger hiervoor ontvangt). Omdat er zoveel soorten vrijwilligers(functies) zijn is gekozen voor een informele aanpak.

In eerste instantie vindt de evaluatie plaats tussen de vrijwilliger en de betrokken voorzitter of coördinator. Bij ontevredenheid wordt allereerst gezocht naar oplossingen, maar er kan ook besloten worden door de vrijwilliger, voorzitter of coördinator dat het beter is om de werkzaamheden te beëindigen. In sommige situaties kan de directeur een besluit nemen over de voortgang van de vrijwilliger.

Ga terug naar de leeswijzer