Meerderheid Tweede Kamer stemt voor motie tegen Europese verlenging goedkeuring glyfosaat

7 september 2023

Zojuist heeft een meerderheid van de Tweede Kamer gestemd voor een motie die de regering verzoekt om in Brussel volgende maand tegen de verlenging van de Europese goedkeuring van glyfosaat te stemmen.

Gezamenlijke reactie van Natuur & Milieu, de Parkinson Vereniging en de FNV

glyfosaat

De Tweede Kamer heeft zich vandaag heel duidelijk uitgesproken: de zeer schadelijke onkruidverdelger glyfosaat moet niet meer worden toegelaten in de Europese Unie. De risico’s van dit middel voor mensen, dieren en milieu zijn veel te hoog en dat is al jarenlang bekend. We roepen minister Adema op naar de Tweede Kamer te luisteren en in Brussel tegen de verlenging van glyfosaat te stemmen.

Glyfosaat kan schade veroorzaken aan de ontwikkeling van hersenen en zenuwen. Het is volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie waarschijnlijk kankerverwekkend, heeft waarschijnlijk een relatie met het ontstaan van de ziekte van Parkinson, is giftig voor zoogdieren en slecht voor het waterleven en waterkwaliteit. De Europese toelatingsinstantie erkent zelf dat er in het onderzoek, voorafgaand aan de toelating van de glyfosaat, data ontbreken en nog veel onduidelijk is.

Kortom, dit middel hoort niet thuis in een gezond landbouwsysteem dat oog heeft voor de gezondheid van mensen en natuur. Dit is voor minister Adema hét moment om te laten zien dat belangen van mensen, dieren en milieu zwaarder wegen dan die van bestrijdingsmiddelenindustrie.