Parkinson Vereniging neemt deel aan rondetafelgesprek over glyfosaat in de Tweede Kamer

28 september 2023

De Parkinson Vereniging heeft een Position Paper ingediend voor een rondetafelgesprek dat op 4 oktober 2023 plaatsvindt in de Tweede Kamer. De vereniging vertelt hierin over de mogelijke link tussen glyfosaat en parkinson en gezondheid. Ook worden vragen hierover beantwoord.

Recent is aangetoond dat in de afgelopen 10 jaar er wel 30% meer mensen met parkinson in Nederland bij zijn gekomen. Er is overtuigend wetenschappelijk bewijs dat blootstelling aan pesticiden het risico op parkinson verhoogt, voor glyfosaat geldt ook dat er sterke aanwijzingen zijn dat deze het risico op parkinson verhoogt.

De Parkinson Vereniging vindt het daarom onacceptabel dat de handelsvergunning van glyfosaat verlengd zou worden. Niemand zou parkinson moeten krijgen door blootstelling aan een pesticide die door onze overheid toegelaten wordt in onze landbouw. Wij verzoeken minister Adema dus tegen verlenging in Europa te stemmen.

Lees hier ons Position Paper voor dit rondetafelgesprek