Mijzo start onderzoek naar thuisbegeleiding bij ziekte van Parkinson of Huntington

9 november 2023

Hoe kunnen mensen met de ziekte van Parkinson of Huntington het beste thuis begeleid worden, zodat zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen? Deze vraag staat centraal tijdens een wetenschappelijke studie die Mijzo samen met andere partijen in het najaar van 2023 start. Een project dat mogelijk wordt gemaakt met steun van de Hersenstichting.

Bron: Mijzo.nl

De zorgorganisaties willen met de studie thuisbegeleiding op maat ontwikkelen voor mensen met de ziekte van Parkinson of Huntington en hun mantelzorgers. “Het doel is dat zij zo lang mogelijk thuis kunnen wonen mét behoud of verbetering van hun kwaliteit van leven”, vertelt onderzoekster Cathelijn van Baar.

Ze denkt aan thuisbegeleiding waarbij een zorgprofessional (twee)wekelijks aan huis begeleiding biedt. “De gemiddelde duur van een zorgtraject varieert van 6 maanden tot 8 jaar. Het gaat om hulpverlening aan huis die activeert, structureert en het dagelijks leven weer op de rit zet. De interventie zou zich moeten richten op zaken als: dagelijkse vaardigheden, financiën, geestelijke gezondheid, sociaal netwerk, huiselijke relaties en opvoeding, lichamelijke gezondheid, werk en opleiding. Een dergelijke interventie bestaat al voor andere doelgroepen, zoals mensen met (beginnende) dementie of psychiatrische klachten. Voor mensen met parkinson of huntington is zoiets er nog niet.”

Lees verder op Mijzo.nl

Lees hier ook het persoonlijke verhaal van Paulus en Irma hierover