Lancering Paramedische Richtlijn Parkinson

16 november 2023

Het is zover! De nieuwe Paramedische Richtlijn Parkinson met Actieve Beslisondersteuning is landelijk beschikbaar. Er zijn twee versies van de beslisondersteuning: één voor zorgverleners en één voor mensen met parkinson en naasten. Beide met dezelfde behandeladviezen, maar passend gemaakt voor de doelgroep.

De nieuwe Paramedische Richtlijn Parkinson met Actieve Beslisondersteuning is landelijk beschikbaar. Voor fysio-, oefen- en ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten is dit vanaf nu de geldende richtlijn parkinson. Wat deze richtlijn bijzonder maakt?

• Het bevat actieve beslisondersteuning die vanuit de hulpvraag en situatie van mensen met parkinson aangeeft welke paramedische behandelmogelijkheden er zijn en welke discipline deze behandeling kan bieden. Dit ondersteunt het samen beslissen tussen mensen met parkinson en hun zorgverleners. Daarnaast geeft het inzicht voor passende afstemming van zorg tussen zorgverleners.
  • De richtlijn blijft actueel. Twee keer per jaar wordt de richtlijn bijgewerkt op basis van de nieuwste kennis.

Twee versies

Er zijn twee versies van de beslisondersteuning: één voor zorgverleners en één voor mensen met parkinson en naasten. Beiden met dezelfde behandeladviezen, maar passend gemaakt voor de doelgroep. Een groep zorgverleners en mensen met parkinson testte de richtlijn alvast in praktijk: “Dit geeft een mooi overzicht van de behandelmogelijkheden bij een probleem”, zo luidt één van de reacties op het prachtige product.

Vragen van mensen met parkinson en zorgverleners

Sinds 2021 is er hard gewerkt aan dit innovatieve product. Ingrid Sturkenboom, projectleider, is enorm trots op het resultaat, dat nu via de websites van de paramedische beroepsverenigingen, de Parkinson Vereniging en ParkinsonNet te vinden is. “De nieuwe paramedische richtlijn is volledig gebouwd op de vraag van de zorgverlener en de mens met parkinson. Dat is uniek. Het vraagt om een andere manier van werken, maar wel één die het werk efficiënter, vriendelijker en meer servicegericht maakt. Het moment is nu eindelijk daar dat iedereen in Nederland gaat profiteren van dit mooie product!”

De ontwikkeling van het product was een actieve samenwerking van ParkinsonNet, de Parkinson Vereniging, de paramedische beroepsgroepen KNGF, Ergotherapie Nederland, NVLF, VvOCM, NVD, de Hogeschool Arnhem Nijmegen, de V&VN en het Radboudumc, met subsidie van ZonMw.

Labels: