Test pesticiden op mogelijke rol bij parkinson

20 december 2023

Pesticiden zijn mogelijk geassocieerd met het ontstaan van parkinson, maar daarop worden deze middelen nog onvoldoende getest. Onderzoekers van het Nederlands Herseninstituut stellen samen met collega’s een stapsgewijze testaanpak voor die de veiligheid van pesticiden moet waarborgen.

Bron: Nederlands Herseninstituut

Parkinson is de snelst groeiende hersenziekte ter wereld. Het staat vast dat omgevingsfactoren, zoals luchtvervuiling en blootstelling aan zware metalen, een grote rol spelen bij het ontstaan van de ziekte. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat pesticiden mogelijk geassocieerd zijn met het ontstaan van parkinson, maar daarop worden deze middelen niet goed getest. Onderzoekers van het Nederlands Herseninstituut, het Radboudumc en het RIVM willen hier verandering in brengen. Ze adviseren een systematische testaanpak voor pesticiden.

Vier testfases

Nederlands Herseninstituut

De onderzoekers stellen voor dat zowel bestaande als nieuwe pesticiden vier testfases doorlopen. Ten eerste moet uit databaseonderzoek blijken of er aanwijzingen zijn dat een middel schade aan hersencellen zou kunnen veroorzaken.

Lees verder op de website van het Nederlands Herseninstituut