Medicijntekort: Symmetrel (amantadine) 100 mg

11 januari 2024

Sinds 21 november 2023 komen er berichten binnen van een tekort aan Symmetrel 100 mg (amantadine). De eerste maand was het bericht dat eind december weer geleverd kon worden aan apotheken door producent en leverancier Novartis. Tijdens de kerstvakantie berichtte Farmanco (KNMP Farmanco, meldpunt voor beschikbaarheid geneesmiddelen) dat dit tijdstip veranderde naar week 9  in 2024. En op 8 januari meldt Novartis dat in week 4 van 2024 geleverd gaat worden. Dat is nog een paar weken voordat de mensen met de meeste haast weer Symmetrel tot hun beschikking krijgen.

Advies van de apotheek

Het advies van de apotheek is: overleg met uw voorschrijver (huisarts of neuroloog) omdat plotseling stoppen potentieel allerlei problemen kan veroorzaken. Er is geen soortgelijk medicijn, dus Symmetrel vervangen door een ander medicijn kan niet.

Medicatie2

Sommige mensen hebben bij ziekenhuis apotheken nog Symmetrel weten te vinden, anderen bij collega-apotheken. Of ze zijn met het recept van de eigen apotheker of arts naar een vooraf gebelde apotheek in Duitsland gereden waar zij in de meeste gevallen goed geholpen werden. In dit geval moet de rekening zelf betaald worden. De Parkinson Vereniging heeft de eerste berichten van leden waarvan de verzekeraar dit weigert te vergoeden al ontvangen.

Ondertussen ontvangt de Parkinson Vereniging ook de eerste berichten dat mensen zonder Symmetrel zitten en hopen dat ze snel weer Symmetrel kunnen krijgen. In afwachting van en verwachting op positief nieuws.

Wat is de route geweest bij deze tekort melding?

Novartis, de enige producent van Symmetrel, heeft bij Farmanco geen oorzaak opgegeven voor dit tekort. Dit is ook niet verplicht. Wel moet de producent dat doen bij het CBG (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. De oorzaak voor dit tekort is daarom bij Farmanco nog niet bekend. Wel heeft Farmanco het probleem met Symmetrel aangekaart bij het CBG en bij de Inspectie voor Gezondheid en Jeugd - IGJ.

Er zijn ook parallel importeurs die verpakkingen importeren die zijn geproduceerd voor een ander Europees land. Zij voorzien deze van een Nederlandse bijsluiter en leveren deze aan de Nederlandse markt. Zie voor meer informatie Parallelimport | College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (cbg-meb.nl). De beschikbaarheid van deze parallelproducten is vaak erg wisselend en afhankelijk van de beschikbaarheid en de prijzen in het land van herkomst.

Er bestaat in Nederland geen leveringsverplichting voor leveranciers. Leveranciers zijn wel verplicht eventuele tekorten te melden bij het Meldpunt geneesmiddelentekorten en -defecten:  Home | Meldpunt geneesmiddelentekorten en -defecten (meldpuntgeneesmiddelentekortendefecten.nl)

De oorzaken voor geneesmiddelentekorten zijn divers. De prijzen en vergoedingen hebben daar zeker mee te maken, maar ook problemen met productie of grondstoffen zijn een veel voorkomende oorzaak: Oorzaken geneesmiddelentekorten | KNMP.

De gevolgen voor de mensen die dit geneesmiddel gebruiken zijn groot. Zeker in het geval van Symmetrel kan dit geneesmiddel niet zomaar gestaakt worden. Overstappen naar een ander middel is niet wenselijk. Farmanco heeft hierover al contact opgenomen met het CBG om de ernst van dit tekort onder de aandacht te brengen.

Wat kunt u zelf doen als u nu of binnenkort geen Symmetrel meer hebt?

• Overleg met uw voorschrijvend arts of u wellicht voorlopig wat minder kunt gebruiken, zodat uw voorraad minder snel op is.
  • Vraag of uw apotheker wil en kan bestellen in het buitenland, als contact met Nederlandse collega-apotheken niets oplevert. Vertel erbij dat in de bijsluiter staat dat plotseling stoppen niet goed voor u is.
  • Laat emoties toe, maar maak geen ruzie met uw hulpverleners. Zij doen hun uiterste best om u te helpen binnen de mogelijkheden die er zijn.
  • Probeer in de toekomst tijdig uw medicijnen te bestellen om een eventueel tekort te voorkomen.
  • Vergeet niet om in geval van een tekorten melding hiervan te doen bij de Parkinson Vereniging. De vereniging kan hiermee anderen voorzien van de juiste informatie en navraag doen bij professionale contacten en betrokken organisaties.

Meld uw medicijntekort bij de Parkinson Vereniging

Labels: