Radio Geluk brengt parkinsonkoor naar Zeeland

31 januari 2024

Afgelopen maandag kwamen mensen met de ziekte van Parkinson voor het eerst samen bij de muziekschool in Goes. 'We zijn begonnen met een nieuw Parkinsonkoor', vertelt Connie Alblas, projectcoördinator van Radio Geluk. 'Op andere plaatsen in Nederland bestaat al zo'n koor, maar voor Zeeland is het nog een nieuw begrip.'

Radio Geluk is een programma wat zorgt voor muziek in alle fasen van het leven. Het opzetten van een Parkinsonkoor was hierbij al langer een wens. Samen met zorggroep Ter Weel en studenten van UCR en HZ University onderzoekt Radio Geluk wat het effect is van koorzang op de spraak en het welzijn van Parkinsonpatiënten. Voor mensen met de ziekte van Parkinson wordt het vaak lastiger om luid en duidelijk te praten. Dat kan niet worden opgelost met medicatie. Door te zingen, blijven de spieren langer soepel. Hiermee bieden we een fijne aanvulling op de logopedie die veel patiënten volgen.

Connie: 'Het wordt steeds duidelijker dat zingen een positieve bijdrage aan de gezondheid levert. Dit is ook zo voor mensen met Parkinson. Samen zingen zorgt voor activering van het gehele brein, voor ontspanning van de ademhaling, vermindert stress, de stem blijft fitter, en: samen zingen zorgt voor saamhorigheid en plezier.'

Parkinsonkoor

Het Parkinsonkoor is maandag 22 januari gestart onder begeleiding van Martine van de Kar, zangdocent bij Muziekschool Zeeland. Thuiswonende Parkinsonpatiënten zijn elke maandag van 10 uur tot 11 uur welkom om mee te doen in de Muziekschool in Goes (Westwal 45).

Aanmelden

Op dit moment is het nog steeds mogelijk voor mensen met de ziekte van Parkinson om zich aan te melden voor het koor. Aanmelden hiervoor kan via Muziekschool Zeeland.

Stuur een mail naar Muziekschool Zeeland