Promotie Helena Cockx: The nature of freezing of gait

23 februari 2024

Op vrijdag 23 februari 2024 verdedigt Helena Cockx haar proefschrift 'The nature of freezing of gait: Investigating its neurophysiological and cardiovascular underpinnings with wearable technology' aan de Radboud Universiteit.

Freezing of gait (letterlijk 'bevriezen van het lopen') zijn ongewilde blokkades die tijdens het lopen optreden en waarbij de voeten als het ware aan de grond gelijmd lijken te zijn. Het is een bijzonder en uiterst beperkend symptoom van de ziekte van Parkinson, een hersenaandoening die het beweegsysteem aantast. Deze blokkades kunnen enkele seconden tot zelfs minuten duren. Ze treden bijvoorbeeld op wanneer mensen door een deur moeten lopen of een draai moeten maken. Uiteindelijk krijgt meer dan de helft van de mensen met parkinson hier last van. Freezing is een nog onvoldoende begrepen fenomeen waar helaas nog geen goede behandelingen voor bestaan. Dit proefschrift bestudeert de onderliggende processen van freezing met behulp van draagbare technologie zoals hartslagmeters, bewegingssensoren en fNIRS (een nieuwe techniek die hersenactiviteit tijdens het lopen kan meten met behulp van infraroodlicht). De bevindingen van dit proefschrift stellen onder andere dat we freezing misschien kunnen verklaren door een intern remmingsmechanisme dat te gevoelig staat afgesteld. Daarnaast probeert dit proefschrift bij te dragen aan het beter automatisch detecteren van freezing met draagbare sensoren. Zo stelt het bijvoorbeeld dat het toevoegen van een hartslagmonitor aan een bewegingssensor op het been kan helpen om freezing beter te onderscheiden van een vrijwillige stop.

Meer informatie over de verdediging van het proefschrift

Lees hier het volledige proefschrift van Helena Cockx

Labels: