Koninklijke onderscheiding voor Edwin Barentsen

24 april 2024

Op 23 april ontving Edwin Barentsen een koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Tjapko Poppens voor zijn jarenlange inzet voor de Amstelveense en met name de Bovenkerkse samenleving (Bron: Gemeente Amstelveen).

Edwin Barentsen lintje

Edwin Barentsen zet zich sinds de jaren 90 van de vorige eeuw in voor de heilige Maria Parochie Amstelland. Hij was lector, werkte mee aan de gebeds- en oecumenische vieringen, verzorgde de communicatie en nog veel meer. De burgemeester noemde Barentsen in zijn toespraak de spil en vliegende keep bij het samengaan van de Heilige Geestparochie en de Sint Urbanusparochie met alles wat daarbij kwam kijken. Ook stond de burgemeester stil bij de belangrijke rol die Barentsen speelde bij de wederopbouw van de St. Urbanuskerk na de brand in 2018, met name op het gebied van fondsenwerving en sponsoring.

Actieve vrijwilliger voor de Parkinson Vereniging

Daarnaast is Barentsen al jaren een actieve vrijwilliger bij Stichting Bovenkerk die zich inzet voor het welzijn van wijkbewoners en met allerlei activiteiten, zoals de ‘Warme Kamer’ en het ‘Kleurrijk Leven Café’, ontmoeting tussen bewoners stimuleert. De diagnose Parkinson in 2014 was voor Barentsen geen reden om een stapje terug te doen. Hij werd een drijvende kracht achter de Parkinson Vereniging en zette in dat kader het onderzoeksproject, de COPIED-studie op, met als resultaat het boek ‘Ommetjes door het Parkinsonbrein’. Verder geeft hij voorlichting, coördineert hij een Parkinson Café en lanceerde hij een dansinitiatief voor mensen met bewegingsbeperkingen. Burgemeester Poppens omschreef Barentsen als uitmuntende organisator en coördinator en een man met een maatschappelijk hart zo groot als de Urbanuskerk zelf. Edwin Barentsen is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.