Over Wereld Parkinson Dag Symposium

Wereld Parkinson Dag Symposium

Dagthema: Parkinson-onderzoek onder een vergrootglas

Onderzoeken zijn niet langer alleen het speelveld van wetenschappers en artsen. Steeds vaker zien we ook patiënten en mantelzorgers meedraaien in onderzoek. Onderzoek is er in allerlei soorten en maten. Dagelijks worden we geconfronteerd met allerhande onderzoek. Van kleine onderzoeken die worden afgenomen bij de supermarkt tot grootschalige wetenschappelijke onderzoeken.

Onderzoek voor de toekomst

De Parkinson Vereniging heeft veel aandacht besteed aan onderzoek waar mensen met parkinson of een parkinsonisme (vrijwel) direct profijt van hebben. Op komende Wereld Parkinson Dag richten we ons op het onderzoek voor de toekomst. We willen meer over de ziekte te weten komen, een betere behandeling en zelfs helemaal de ziekte ontrafelen met als uiteindelijk doel: genezen.

Onder het vergrootglas

Welke onderzoeken geven op dit moment hoop voor de toekomst en wat mogen we ervan verwachten? We leggen vandaag enkele parkinson-onderzoeken onder een vergrootglas. Om alvast een indruk te geven van het dagprogramma.

Eiwitstapeling

In het ochtendprogramma zal o.a. Prof. Dr. H. Kampinga (Hoogleraar celbiologie van het UMCG Groningen) uitleg geven over onderzoek dat hij leidt op het gebied van eiwitstapeling in de hersenen.

Nederlandse Hersenbank

In de middag zoomen we in op de activiteiten van de Nederlandse Hersenbank. Mevr. M de Goeij van de Nederlandse Hersenbank legt uit hoe en waarom hersenweefsel wordt verzameld, en daarna voorzien van klinisch en neuropathologisch goed gedocumenteerde gegevens die beschikbaar wordt gesteld aan wetenschappers over de hele wereld.

Werking van de hersenen

Senior neurowetenschapper Dr. W.D.J. van de Berg zet het beschikbaar gestelde hersenweefsel van de hersenbank in voor parkinson-onderzoek en legt uit hoe dit meer inzicht geeft in de ziekte van Parkinson en de werking van onze hersenen.

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil mezelf aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs