Over Symposium Wereld Parkinson Dag 2024

Symposium Wereld Parkinson Dag 2024

'Goede zorg, mijn zorg'

Dit is het thema van het Wereld Parkinson Dag symposium op 13 april 2024, waarop we u een veelzijdig en informatief programma aanbieden.
We praten u bij over de parkinsonzorg in Nederland (nu en in de toekomst) en besteden aandacht aan de paramedische richtlijn parkinson die vorig jaar gelanceerd is. Teus van Laar vertelt bevlogen over 'Punt voor Parkinson'. We gaan dieper in op de rol van de mantelzorg, hoe zorgt de mantelzorger ook goed voor zichzelf en wat is er mogelijk als het gaat om zelfregie en hoe organiseert u dit.
Jan Kremer (Hoogleraar zorg & samenleving en Speciaal gezant passende zorg) neemt ons mee in 'passende zorg', wat is dat eigenlijk en hoe zorg je evoor dat de zorg goed aansluit?
We sluiten de middag af met een vragenpanel, bestaande uit Bas Bloem (neuroloog), Marten Munneke (directeur ParkinsonNet), Ramona van den Arend (parkinsonverpleegkundige), Karin Dankoor (revalidatiearts) en Alex Hoogveldt (leeft met de ziekte van Parkinson).

Er is dit jaar gedeeltelijk een apart parallel programmaonderdeel voor de doelgroep 'Jong en Parkinson', georganiseerd in samenwerking met YEP. Hier zal Herman Bartstra (klinisch arbeidsdeskundige) aandacht besteden aan 'arbeid als medicijn'. Neuroloog Bart Post geeft een lezing over 'genetica & parkinson' en Willanka Kapelle (arts-onderzoeker) vertelt meer over 'onderzoeken en inzichten'.

En uiteraard is er veel ruimte voor ontmoeting.

Doel

Tijdens het symposium, dat primair is bedoeld voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten, zullen vooraanstaande sprekers u uitgebreid informeren over de (Parkinson)zorg in Nederland, de ontwikkelingen in de zorg en wat er nodig is om te kunnen spreken van goede zorg. Ook is er aandacht voor de mantelzorgers en het behouden van zelfregie.

Doelgroep

Het Symposium wordt gehouden voor de leden van de Parkinson Vereniging: mensen met de ziekte van Parkinson en/of een Parkinsonisme, naastbetrokkenen en zorgverleners. Ook de mensen die nog geen lid zijn, zijn van harte welkom. Zij worden bij inschrijving gelijk voor 1 jaar lid (kosten lidmaatschap € 42,50) en genieten zo alle voordelen van het lidmaatschap.

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Om zoveel mogelijk leden de kans te geven deel te nemen aan ons jaarlijks symposium is er de mogelijkheid voor de leden voor wie het bedrag van het ticket geen bezwaar is en het zich kunnen veroorloven, een extra bijdrage (€ 10, € 20, € 40,-) te leveren aan een ticket voor iemand anders. De leden voor wie de ticketprijs financieel niet haalbaar is, kunnen zich melden (info@parkinson-vereniging.nl). Wij zullen dan ons uiterste best doen om u tegemoet te komen, maar kunnen op voorhand nog geen belofte doen.

Maar ook hiervoor geldt: Samen staan we sterker!”