Podcasts over parkinson

Een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden. U kunt deze luisteren op een moment dat u goed uitkomt. Op deze pagina delen wij links naar websites met interessante podcasts over parkinson(ismen), die u online kunt beluisteren. Heeft u een podcast gehoord die interessant is, maar die in het overzicht nog ontbreekt? Laat het ons weten via communicatie@parkinson-vereniging.nl.

Podcast: Mijn vader heeft parkinson

Sinds Ton (62) te horen kreeg dat hij de ziekte van Parkinson heeft, is zijn leven ingrijpend veranderd. Maar niet alleen dat van hem. Voor het hele gezin is het soms confronterend. In deze podcast spreekt Marloes met haar vader over zijn ziekte. Hoe is het als je vader ineens dingen niet meer kan die hij vroeger deed? En heeft hij zijn ziekte geaccepteerd? “Je moet vechten voor wat je nog wel waard bent”, legt hij uit.

Deze podcast is gemaakt door Marloes van de Wakker.

Komt een depressie voort uit een slechte nachtrust of komt een slechte nachtrust voort uit depressie? En wat heeft een goede nachtrust met de ziekte van Parkinson te maken? In deze aflevering van de RINO Groep Podcast praat hoogleraar Ysbrand van der Werf over het nut van een goede nachtrust en de relatie tussen slaap en hersenaandoeningen. (Bron: Rinogroep.nl)

Luister hier deze podcast

Het aantal mensen met de ziekte Parkinson is hard aan het groeien. Professor dr. Bas Bloem doet onderzoek naar de oorzaken.

Luister hier deze podcast

Amerikaanse onderzoekers hebben een belangrijke aanwijzing gevonden dat de ziekte mogelijk niet in de hersenen hoeft te beginnen. Voor het eerst toonden ze aan dat de misvormde eiwitten (ook wel misvormde alfa-synucleïne genoemd) zich vanuit de maag via een belangrijke zenuwverbinding (de Nervus Vagus) naar de hersenen kunnen verspreiden. Prof. dr. Bas Bloem vertelt over dit onderzoek.

Luister hier deze podcast

Onderzoeksjournalisten Ton van der Ham en Norbert Reintjens krijgen een bijzondere brief van een zoon van een boer. Zijn vader is overleden aan Parkinson. Dankzij de indrukwekkende brief starten de onderzoeksjournalisten een onderzoek naar de relatie tussen landbouwgif en de ziekte van Parkinson.

Luister hier deze podcast

Mensen met parkinson kunnen last krijgen van loopproblemen. En daar bedenken ze allerlei slimme hacks voor, bijvoorbeeld je knieën heel hoog optrekken of jezelf bewegen als een stierenvechter. Onderzoekers van het Radboudumc hebben nu een lijst gemaakt van al deze trucs, in de hoop om hiermee patiënten beter te kunnen helpen.