Aanvullende therapieën

Voor een optimale kwaliteit van leven kunnen naast de reguliere zorg ook aanvullende therapieën worden overwogen, die zijn gebaseerd op onderzoek of bewijs in de praktijk. Net als reguliere behandelingen hebben aanvullende therapieën geen effect op het verloop van de ziekte van Parkinson.

Het is even onverstandig alle vormen van aanvullende geneeswijzen toe te juichen als om ze te verwerpen.
Werkgroep aanvullende therapieën

Verenigingsstandpunt over aanvullende therapieën

De Parkinson Vereniging ondersteunt mensen met de ziekte van Parkinson en aanverwante ziektebeelden, bij het zoeken naar verantwoorde mogelijkheden die hen maximale gezondheid, vitaliteit en een hogere kwaliteit van leven kunnen geven.

Voor sommigen betekent dit dat zij naast de reguliere zorg ook aanvullende en/of aanvullende therapieën zullen willen onderzoeken op hun bruikbaarheid voor dat doel. Een belangrijk criterium voor de bruikbaarheid van een reguliere of aanvullende therapie is verantwoord wetenschappelijk onderzoek. Een ander criterium kan zijn een ruime ervaring in de praktijk (evidence based).

Overzicht van aanvullende therapieën: