Wat is Parkinson? | parkinson-vereniging.nl

Wat is Parkinson?

Laatst gewijzigd op 12 januari 2016

De hersenen regelen het bewegen zoveel mogelijk automatisch, net als een automatische piloot in een vliegtuig. Alle onderdelen worden vanzelf goed op elkaar afgestemd. Bij de ziekte van Parkinson gaat de ‘automatische piloot’ haperen, zodat het bewegen minder vanzelf gaat en bewuster moet gebeuren. De soepelheid verdwijnt en alleen de hoognodige bewegingen blijven over, zodat het totale bewegen verschraalt. Bovendien bestaat de neiging te weinig kracht te gebruiken waardoor de bewegingen vertragen, te klein blijven en moeizaam verlopen. Ook gaan delen van het lichaam soms beven. Dit komt doordat de hersencellen in de zogenaamde ‘zwarte kern’ (substantia nigra) in de hersenen beschadigd raken, waardoor er niet voldoende van de chemische stof in de zwarte kern wordt aangemaakt. En juist dopamine, een neurotransmitter, zorgt ervoor dat de we soepel bewegen.

De oorzaak van de beschadiging is onbekend al hoewel hierover inmiddels wel diverse theorieën zijn ontwikkeld. Parkinson is in zo’n 3 tot 4% van de gevallen erfelijk. Parkinson is niet besmettelijk.

Hieronder vindt u een animatie waarin op eenvoudige manier de ziekte van Parkinson wordt uitgelegd.

Klik in het menu links om meer te lezen over de geschiedenis, de diagnose, de klachten en yoppers. Ook kunt u een spreekbeurtpakket aanvragen, klik dan op spreekbeurt.

U moet Adobe Flash installeren om deze inhoud weer te geven.

Tags: