Verslag congresbezoek ‘International Congress of Parkinson’s Disease and Movement Disorders’, Nice 2019

15 november 2019

Afgelopen september vond in Nice het ‘International Congress of Parkinson’s Disease and Movement Disorders’ plaats. Dit is een congres dat ieder jaar plaatsvindt en dat, zoals de naam al zegt, voornamelijk gaat over de ziekte van Parkinson en andere bewegingsstoornissen. Het is een groot internationaal congres waar ruim 6000 bezoekers (zowel onderzoekers als medische professionals) uit meer dan 100 verschillende landen dit jaar aanwezig waren. Dankzij de subsidie van de Parkinson Vereniging was ik er hier ook ééntje van.

Tijdens het congres werden een heleboel interessant presentaties gehouden. Om een paar voorbeelden te geven; de nieuwste MRI bevindingen werden gepresenteerd, studies met draagbare sensoren werden besproken en er was onder andere een zeer interessante sessie over tremor bij de ziekte van Parkinson. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, want de dagen waren goed gevuld met presentaties en posters.

Posterpresentatie

Ik heb mijn onderzoek in de vorm van een poster gepresenteerd. Dit houdt in dat je poster de hele dag in een galerij hangt en dat gedurende die dag een postersessie plaatsvindt waarin je je poster en bijbehorend werk kunt bespreken met geïnteresseerden. Mijn poster ging over onze studie waarin de haalbaarheid van een monitoring systeem, bestaande uit draagbare sensoren en een vragenlijst applicatie, getest werd door Parkinson patiënten. Aangezien het gebruik van draagbare sensoren een actueel onderwerp is en de gebruikte vragenlijst applicatie relatief nieuw is in het gebied van bewegingsstoornissen was er veel interesse voor ons werk. Onlangs is dit werk ook gepubliceerd en is hier terug te vinden. Een Nederlandstalige samenvatting zal binnenkort ook op de site van de Parkinson Vereniging te vinden zijn onder het kopje Onderzoeksnieuws.

Mijn deelname aan het congres in Nice heb ik als zeer leuk en leerzaam ervaren. Het is goed om weer up-to-date te zijn van studies die momenteel worden gedaan en ook om andere onderzoeksgroepen te leren kennen.

Margot Heijmans - PhD student - School of Mental Health and Neuroscience,