Ruim 277.000 euro naar meer parkinsononderzoek

18 november 2021

De Parkinson Vereniging heeft in 2021 een subsidieronde voor onderzoeksprojecten georganiseerd. Vier onderzoekssubsidies zijn gehonoreerd. Daarnaast is dankzij de Hersenstichting een vijfde project mogelijk gemaakt.

Omdat ParkinsonNL dé Nederlandse organisatie is die fondsen werft voor parkinsononderzoek en deze financiert, heeft de Parkinson Vereniging met ParkinsonNL samen besloten dat ParkinsonNL de toekenningen en afwikkeling van subsidies voor projecten uit de subsidieronde 2021 van de vereniging overneemt. Deze projecten zijn toegekend na een zorgvuldige beoordeling door zorgprofessionals, onderzoekers en mensen met parkinson vanuit de Parkinson Adviesraad van de Parkinson Vereniging. In totaal wordt 277.000 euro verdeeld over deze onderzoeken.

De vijf projecten zijn:

De ziekte van Parkinson meten in het bloed

• Evaluatie van Toll like receptor 4 inhibitie als potentiële therapeutische strategie

TLR4 inhibitie als potentiële therapeutische strategie

Vrouw en de ziekte van Parkinson op jonge leeftijd

Atypisch parkinsonisme: vroege diagnose met kwantitatieve MRI

• Het gebruik van innovatieve hersenscans om het beloop van parkinsongerelateerde klachten te voorspellen

Innovatieve hersenscans om het beloop van parkinsongerelateerde klachten te voorspellen

Labels: