Deelnemers gezocht voor het LUMA-onderzoek naar de veiligheid en werkzaamheid van een nieuw middel bij mensen die parkinson in de vroege fase hebben

7 mei 2024

Onderzoekers van het Radboudumc zoeken mensen die deel willen nemen aan het LUMA-onderzoek. Hierbij wordt onderzocht hoe veilig en werkzaam het nieuwe middel BIIB122 is voor de behandeling van deelnemers met de vroege fase van de ziekte van Parkinson.

Wij zoeken mensen die deel willen nemen aan het LUMA-onderzoek. Hierbij wordt onderzocht hoe veilig en werkzaam het nieuwe middel BIIB122 is voor de behandeling van deelnemers met de vroege fase van de ziekte van Parkinson. We vergelijken de werking van het nieuwe middel BIIB122 met de werking van een placebo (middel zonder actief bestanddeel, een ‘nepmiddel’). Het onderzoeksmiddel wordt ingenomen via de mond.

Wat houdt deelname in?

Als u deelneemt aan dit onderzoek komt u 9 tot 20 keer naar het onderzoekscentrum gedurende 55 tot 100 weken. Daarnaast zijn er 9 korte visites die ook bij u thuis gedaan kunnen worden. Als u de verpleegkundige liever niet thuis ontvangt, kunnen deze visites ook in het onderzoekscentrum plaatsvinden. De studieduur (het aantal weken) hangt af van wanneer u met het onderzoek start. De duur van een bezoek is niet altijd hetzelfde omdat niet bij ieder bezoek dezelfde controles gedaan worden. Een aantal van deze bezoeken duren 6 uur, andere duren 3,5 uur of korter. Het onderzoek vindt plaats in het Radboudumc in Nijmegen. Als u wilt, kan iemand die u goed kent of een familielid met u mee naar de visites. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Biogen.

Wie kan er deelnemen?

We zijn op zoek naar mensen die:

• Minimaal 30 en maximaal 80 jaar oud zijn
  • Géén parkinson-medicatie gebruiken
  • De ziekte van Parkinson in de vroege fase hebben (de diagnose is niet langer dan twee jaar geleden gesteld)

Meer informatie of aanmelden?

Heeft u na het lezen van dit bericht en de informatie op de website LUMA - Radboudumc nog vragen of wilt u zich aanmelden voor het LUMA-onderzoek? Neem dan gerust contact op met onze Helpdesk:
Email: info@onderzoek-parkinson.nl,
Telefonisch: (024) 8080141 (maandag t/m vrijdag van 08.30-10.00 uur en van 13.30-15.30 uur).
Klik hier om u aan te melden voor een oriënterend gesprek over deelname aan het onderzoek.

Deelnemen op een andere locatie

Dit onderzoek wordt ook uitgevoerd in Amsterdam en Zwolle, door Brain Research Center. Meer informatie vindt u hier.