Creatief tekenen

Potloden.jpgwoensdag 02 november 2016

Gabrielle legde uit wat tekentherapie voor jong en oud inhoudt. Er werd gewerkt met potlood, verf, klei, collage technieken etc. Een tekening gemaakt door de cliënt laat bewust of onbewust zien wat er in je omgaat, de tekentaal kan de tekentherapeut "lezen" en begeleiden.

Tekentherapie kan een waardevolle therapievorm zijn voor volwassenen en ouderen die de ziekte Alzheimer, Lewy Body, vasculaire dementie of Parkinson hebben. Het doel van deze therapie is over het algemeen het werken met creatieve werkvormen voor een stuk ontspanning, welbevinden en het uiten van emoties. Tekentherapie kan een helpende hand bieden bij bijvoorbeeld: burn-out, verlies en rouw, traumatische ervaringen, sociaal-emotionele en/of lichamelijke klachten, zingeving en levensvragen.

Na de uitgebreide presentatie konden de aanwezigen aan een miniworkshop creatief tekenen deelnemen. Ieder kreeg een blanco tekenvel met kleurpotloden. De opdracht was om eerst met een potlood willekeurige lijnen te trekken in een vloeiende beweging, zonder het potlood van het papier te nemen. Vervolgens kon men zelf de ontstane patronen inkleuren, waarbij je de fantasie de vrije loop liet gaan. De resultaten waren heel divers, veelal met abstracte vormen en ook wel met herkenbare afbeeldingen. Iedereen was met plezier bezig met kleuren en vormen. Voor de meesten was het lang geleden dat men met kleurpotloden aan het werk was. De sfeer was gezellig en ontspannen. Iedereen werd van kopjes koffie, thee etc. voorzien door de vrijwilligers van het Parkinson Café en er was muzikale begeleiding op de piano door Nico Kruiniger.

Na een dankwoord van Ariane van den Berg aan Gabrielle voor deze tekenworkshop nam men afscheid van elkaar en keerde men weer huiswaarts.

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Zevenaar