Parkinson Café Assen

Parkinson Café Assen is een laagdrempelige ontmoetingsplek voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen), hun partners, familieleden en mantelzorgers.

Ontspannen sfeer

In een ontspannen sfeer worden er diverse onderwerpen besproken. Naast het uitwisselen van informatie en ervaringen kunt u in het Parkinson Café ook contact leggen met lotgenoten.

Data en tijden

Iedere 1e  donderdag van de even maanden, van 14.30 tot 16.30 uur (Inloop vanaf 14.00 uur)

Kosten en opgave

Eigen bijdrage: 2,- euro, inbegrepen tweemaal koffie/thee. Opgave vooraf is gewenst: e-mail parkinsoncafeassen@gmail.com of telefonisch bij Karianne Meijer tel: 06-31 62 38 71. In het centrum van Assen is het betaald parkeren!

In Nederland gelden vanaf maandag 23 maart 2020 aangescherpte maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Alle bijeenkomsten in de Parkinson Cafés worden daarom in ieder geval tot en met 1 juni 2020 geannuleerd.

Lees hier de verscherpte maatregelen

Verslagen

Jaarlijks uitje bij de Nieuwe Kolk

Bioscoop.jpgdinsdag 31 december 2019 11:08 Op 5 december waren we te gast in de bioscoop van de Nieuwe Kolk. Lees het volledige bericht

Verslag Parkinsoncafé 3 oktober 2019 in Assen

Boksen.jpgmaandag 04 november 2019 22:07 Op donderdag 3 oktober was er een bijeenkomst van het Parkinsoncafé in Assen met als thema boksen bij Parkinson.
Johann Talens van boksschool Assen gaf een boeiende presentatie en workshop aan een groep van ruim 40 aanwezigen. De deelnemers hadden de mogelijkheid om het met de bokshandschoenen aan uit te proberen.
Johann Talens volgde een cursus om boksles te mogen geven aan Parkinsonpatiënten, is nu gecertificeerd trainer en is aangesloten bij de Rock Steady Boxing.
Rock Steady Boxing is een innovatieve en beproefde boksmethode uit Amerika. Boksen is een sport die voldoet aan de 3 belangrijkste criteria voldoet voor sporten met Parkinson:
• 100% toegesneden op Parkinson, bewezen effectief, wetenschappelijk onderbouwd.
• veilig en geschikt voor iedereen met Parkinson, ongeacht de ernst van de symptomen.
• sociaal stimulerend, het samen sporten enthousiasmeert en bemoedigt.

Bij boksen gaat het om een aangepaste bokstraining voor parkinsonpatiënten waarbij geen fysiek contact aanwezig is. Johann vertelt:
‘Boksen gaat om coördinatie, balans. Maar ook de juiste manier van ademen, bewegen, uithoudingsvermogen en kracht. Kijk, we gaan natuurlijk niet sparren, alle oefeningen die we doen zijn gebaseerd op non-contact. We richten ons op zaken als coördinatie, ademtechnieken en lopen. Werken aan de fijne motoriek door middel van bijvoorbeeld het spelen met tennisballen en de grove motoriek: stappen en stoten.’

Na afloop konden aanwezigen zich aanmelden voor een proefles in de sportschool. Hier werd volop gebruik van gemaakt, in oktober is een groep gestart met bokslessen.

Voor meer informatie over boksen bij Parkinson kunt u kijken op de website https://boksenoprecept.nl/ (Assen en Stadskanaal) of op de website van de Parkinson vereniging Lees het volledige bericht

Verslag Parkinson Café Ergotherapie

verslag foto.jpgwoensdag 24 juli 2019 20:28 Op donderdag 6 juni gaf Thea de Ruiter, ergotherapeut bij ICare een interessante presentatie over de bijdrage die ergotherapie kan leveren aan ze lang mogelijk zelfstandig functioneren van mensen met de ziekte van Parkinson. Lees het volledige bericht

Woonzorgcentrum Ceresstaete