Parkinson Café Assen

Parkinson Café Assen is een laagdrempelige ontmoetingsplek voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen), hun partners, familieleden en mantelzorgers.

Ontspannen sfeer

In een ontspannen sfeer worden er diverse onderwerpen besproken. Naast het uitwisselen van informatie en ervaringen kunt u in het Parkinson Café ook contact leggen met lotgenoten.

Data en tijden

Iedere 1e  donderdag van de even maanden, van 14.30 tot 16.30 uur (Inloop vanaf 14.00 uur)

Kosten en opgave

Eigen bijdrage: 2,- euro, inbegrepen tweemaal koffie/thee. Opgave vooraf is gewenst: e-mail parkinsoncafeassen@gmail.com of telefonisch bij Karianne Meijer tel: 06-31 62 38 71. In het centrum van Assen is het betaald parkeren!

In Nederland gelden vanaf maandag 23 maart 2020 aangescherpte maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Alle bijeenkomsten in de Parkinson Cafés worden daarom in ieder geval tot en met 1 september 2020 geannuleerd.

Lees hier de verscherpte maatregelen

Verslagen

COVID 19

donderdag 09 april 2020 14:46 Blijf in contact, juist ook gedurende deze coronacrisis

Het dagelijks leven in Nederland is momenteel grotendeels ontregeld door de huidige coronacrisis. Vermoedelijk ondervindt u hiervan zelf ook de gevolgen. De noodzakelijke maatregelen leiden helaas voor iedereen tot een aanzienlijke vermindering van sociale contacten. De Parkinson Vereniging wil u ook in deze lastige tijden graag tot steun zijn en daarom bieden wij u meerdere manieren om met elkaar in contact te blijven.

Contact
Wellicht heeft u juist in deze periode vragen of behoefte aan een luisterend oor. Neem dan gerust contact met ons op via info@parkinson-vereniging.nl of 030-656 13 69. De medewerkers op het verenigingsbureau van de Parkinson Vereniging staan elke werkdag van 08.30 uur tot 17.00 uur voor u klaar.

Community
Op de website van de Parkinson Vereniging bieden we de leden met een geldig e-mailadres de online community. In deze online community kunt u met andere leden van de vereniging in een veilige omgeving ervaringen delen en tips uitwisselen over onderwerpen zoals de huidige coronacrisis, verschillende behandelmethoden, werken, sporten, jong zijn met parkinson, voeding en vrijetijdsbesteding. U kunt deelnemen aan deze community wanneer u bent ingelogd op de website. Mocht inloggen niet lukken, dan horen wij het graag via info@parkinson-vereniging.nl. Ook voor mantelzorgers van leden is er een communitykanaal.

Website
Op de website houden we u op de hoogte van actuele ontwikkelingen met betrekking tot parkinson en het coronavirus, inclusief nuttige video's over bijvoorbeeld blijven bewegen en tips van de ParkinsonNet fysiotherapeut.

Behoefte
Misschien heeft u naast de eerder genoemde contactmogelijkheden nog specifieke andere behoeften in deze lastige tijd. Laat ons dit vooral weten! Dan kunnen we wellicht iets voor u betekenen. U kunt dit aan ons doorgeven via info@parkinson-vereniging.nl

Wij wensen iedereen veel sterkte en moed in deze periode en wij hopen dat u persoonlijk niet getroffen wordt door het coronavirus!

Met vriendelijke groet,
Parkinson Vereniging Lees het volledige bericht

Jaarlijks uitje bij de Nieuwe Kolk

Bioscoop.jpgdinsdag 31 december 2019 11:08 Op 5 december waren we te gast in de bioscoop van de Nieuwe Kolk. Lees het volledige bericht

Verslag Parkinsoncafé 3 oktober 2019 in Assen

Boksen.jpgmaandag 04 november 2019 22:07 Op donderdag 3 oktober was er een bijeenkomst van het Parkinsoncafé in Assen met als thema boksen bij Parkinson.
Johann Talens van boksschool Assen gaf een boeiende presentatie en workshop aan een groep van ruim 40 aanwezigen. De deelnemers hadden de mogelijkheid om het met de bokshandschoenen aan uit te proberen.
Johann Talens volgde een cursus om boksles te mogen geven aan Parkinsonpatiënten, is nu gecertificeerd trainer en is aangesloten bij de Rock Steady Boxing.
Rock Steady Boxing is een innovatieve en beproefde boksmethode uit Amerika. Boksen is een sport die voldoet aan de 3 belangrijkste criteria voldoet voor sporten met Parkinson:
• 100% toegesneden op Parkinson, bewezen effectief, wetenschappelijk onderbouwd.
• veilig en geschikt voor iedereen met Parkinson, ongeacht de ernst van de symptomen.
• sociaal stimulerend, het samen sporten enthousiasmeert en bemoedigt.

Bij boksen gaat het om een aangepaste bokstraining voor parkinsonpatiënten waarbij geen fysiek contact aanwezig is. Johann vertelt:
‘Boksen gaat om coördinatie, balans. Maar ook de juiste manier van ademen, bewegen, uithoudingsvermogen en kracht. Kijk, we gaan natuurlijk niet sparren, alle oefeningen die we doen zijn gebaseerd op non-contact. We richten ons op zaken als coördinatie, ademtechnieken en lopen. Werken aan de fijne motoriek door middel van bijvoorbeeld het spelen met tennisballen en de grove motoriek: stappen en stoten.’

Na afloop konden aanwezigen zich aanmelden voor een proefles in de sportschool. Hier werd volop gebruik van gemaakt, in oktober is een groep gestart met bokslessen.

Voor meer informatie over boksen bij Parkinson kunt u kijken op de website https://boksenoprecept.nl/ (Assen en Stadskanaal) of op de website van de Parkinson vereniging Lees het volledige bericht

Woonzorgcentrum Ceresstaete
Ceresstraat 11a