Rik Bronkhorst

Rik Bronkhorst, Amersfoort, Nederland, onafhankelijk denker, graficus, lacht graag, auteur : De buurt was veilig, Verslag van leven, Tussen geloven en zeker weten, dichter, kunstenaar en levensgenieter, vaak balancerend op het smalle koord tussen geluk en verdriet, veerkracht met een sterk geloof in het Goede. Rik Bronkhorst is parkinsonpatiënt. Rik is 73 jaar oud. Regelmatig zal deze vlog door hem gevoed worden.

1. Blog: Parkinson is een vreemde ziekte

Wat is parkinson toch een vreemde ziekte.

2. Blog: Verlies van romantiek en contact in de relatie

Rik Bronkhorst schreef deze blog naar aanleiding van de documentaire 'Samen alleen'.

3. Vlog: Parkinson, ieder heeft zijn eigen pad te gaan

Rik Bronkhorst maakte een vlog met als thema 'Parkinson, ieder heeft zijn eigen pad te gaan'. Hierin vertelt hij over de lichamelijke en geestelijke verschijnselen van parkinson en dat die voor iedereen verschillend zijn. Ieder heeft zijn eigen pad te gaan. De kunst is de moed erin te houden en te kijken naar wat nog wel kan.

4. Blog: Ik tel mijn zegeningen

Parkinson gecombineerd met hartfalen geeft een beeld van de ene dag positief in energie en de andere dag volslagen out.

5. Blog: Uitzieken

Hoesten, hoesten, hoesten, algehele malaise, dus naar bed. Maar het werd steeds beroerder, dus naar de huisarts: virale infectie, uitzieken.

6. Blog: De gulp en de schroevendraaier

Vanochtend stond ik op, poetste mijn tanden, waste me, kleedde mij aan en daar stond ik dan. Ik kreeg met geen mogelijkheid mijn gulp dicht.

7. Blog: Ouder worden

Ik kijk één keer per dag in de spiegel, namelijk ’s morgens na het opstaan uit bed. Dat is genoeg om er gelijk genoeg van te hebben. Ik zie er ’s morgens niet uit. Wat een ouwe kop, plooien en hangoogjes. Mijn haar zit in een soort hanenkam midden op mijn hoofd. Er zit geen kleur op mijn wangen. IJdelheid? Dat geloof ik toch niet, eerder een realistische blik op het proces van ouder worden.

8. Vlog: Parkinson voortouw nemen

Rik Bronkhorst maakte een vlog met als thema 'Parkinson voortouw nemen'. Hierin vertelt hij door zijn parkinson last heeft van uitstelgedrag en vermoeidheid, waardoor hij niet altijd tot activiteiten komt. Toch plant hij diverse activiteiten waar hij voldoening uit haalt.

9. Blog: Parkinson - de stand van zaken

Vier jaar geleden kreeg ik de diagnose ziekte van Parkinson. Ik heb daarover geschreven. Hoe is de stand van zaken nu?

10. Vlog: Herfst

Rik Bronkhorst maakte een vlog met als thema 'Herfst'. Hierin vertelt hij dat de kou buitenactiviteiten met parkinson in de herfst lastig maakt en hoe hij daarmee om gaat.

Toon volledig bericht

Terug Ga terug naar de overzichtspagina van bloggers