Blog: Maak kennis met Remko Boogaard

6 januari 2022 door Remko Boogaard

Ik ben Remko Boogaard, getrouwd met mijn lieve vrouw Mariska en samen hebben wij 3 kinderen, Denzel van 22 jaar, Zoë van 21 jaar en Sem van 19 jaar. Samen met onze teckel meisjes Bibi en Teuntje zijn wij woonachtig in Alphen aan den Rijn. Ik ben nog actief in het arbeidsproces als directeur luchtvracht Benelux voor een grote Wereldwijde logistieke dienstverlener. Kan erg genieten van de Natuur, muziek, lezen, wandelen met Mariska en de honden, het gezin, en de kleine dingen van het leven.

Naast onze standplaats Alphen aan den Rijn zijn wij ook in de gelukkige omstandigheid een chalet in Ermelo te hebben met uitzicht op de Leuvenumse bossen. Ik ben bijna 52 jaar en Mariska is onlangs 50 geworden. Ik ben of feitelijk moet ik zeggen wij, (want PD heb je niet alleen) gediagnosticeerd met de ziekte van Parkinson op 20 oktober 2017 en sinds die dag hebben wij noodgedwongen "James" zoals PD bij ons wordt genoemd in onze armen gesloten. James speelt helaas vals en bepaalt sinds deze dag in 2017 de spelregels.

Leven met de ziekte van PD is mentale en Fysieke topsport. En er zijn dagen en weken dat het bedrijven van topsport op het hoogste niveau zijn tol eis en je weer bewust bent van de aanwezigheid van "James" Topsport bedrijven zonder invloed te hebben op de tegenstander of zijn strategie is lastig. Je kunt op voorhand niet inschatten hoe "James" in de wedstrijd zit, wanneer hij de aanval inzet, of de vrije man aanspeelt die kansen creëert en je op het verkeerde been zet. De Levodopa verdedigers (medicatie) gaan zich wapenen en proberen de aanvallen te pareren met vertragingstactieken (langzame afgifte), snelle balverplaatsingen (snelle afgifte) en gedurende de wedstrijd probeert men door positiespel (de normaal werkende) het spel vooruit te blijven spelen. Op karakter wordt het spel uitgespeeld en loop je met opgeheven hoofd de wedstrijd uit. Op naar de volgende activiteit, of toch niet? Hoe heeft "James" de wedstrijd uitgespeeld?  Houdt hij zich wel aan de reguliere speeltijd? Of is er nog een derde of zelfs vierde helft?

Helaas heeft "James" zijn eigen spelregels en bepaalt hij wanneer het laatste fluitsignaal klinkt. Dus hobbelen wij door en blijven in beweging en actief op alle fronten. Ondertussen waakzaam en zoekend naar tactieken om "James" de volgende ronde de spelregels te laten respecteren en als gelijkwaardige tegenstanders het gevecht aan te laten gaan. En misschien tegen beter weten in hopen op een gelijkwaardige strijd met gelijkwaardige kansen.

Ik hou sinds oktober 2017 een document bij waar ik het verloop van PD omschrijf en alle facetten daaromheen. Voor de blogs zal ik daar deels uit putten en vanzelfsprekend ook in het heden de mooie, lastige en soms verdrietige momenten delen.

Ga terug naar alle blogs van Remko Boogaard