Blog: Creativiteit versus inventiviteit bij parkinson

26 maart 2024 door Els Haring

Ik heb al enkele dagen lopen kauwen en herkauwen wat nu het verschil is tussen creatief en inventief zijn. Het woordenboek zegt hierover dat het synoniemen zijn: oorspronkelijkheid, scheppingskracht, scheppingsvermogen, verbeeldingskracht, vindingrijkheid en vernuftig.

Els Haring_katHoe kom ik hierop zou je zeggen. Tja, ik zie, hoor en lees veel verhalen en uitingsvormen op social media, van medeparkies (om het zo maar te noemen), en denk dan: wat heb ik niet ontwikkeld op het gebied van creativiteit?

Ja, ik heb wel een creatief brein. Ik fantaseer en bedenk, maar voor de uitvoering ervan denk ik: mij niet bellen.

Els Haring_medicijnMaar is dat ook zo? Ik heb bijvoorbeeld wel bedacht, en dat zie ik dan weer als inventief, om mijn pillendoosje voor de nacht in een brillenkoker te leggen. Waarom? Omdat onze kater Doerak (ik heb hem niet voor niets zo genoemd) meermaals mijn pillendoosje ’s nachts op de grond mepte, zodat ik in het donker, op mijn knieën, moeizaam op de tast dacht mijn pillen weer terug te vinden. Hopeloze onderneming. En dan ook weer overeind en op bed zien te geraken.

En dit jaar ook tweede geworden bij de gedichtenwedstrijd van het ParkinsonFonds. In enkele minuten aan mijn brein ontsproten, waarbij ik dacht dat het maximaal 10 zinnen mochten zijn. Inventief omdat ik als beginletters de letters van het woord PARKINSON gebruikte en creatief omdat ik er zinnen mee maakte.

Wat ik ook doe (hoe weet ik niet) als ik bij een OV-halte sta waar de bus, tram of trein net is vertrokken, is woorden maken van de letters op de billboards en bijvoorbeeld in de wachtkamers. Inventief en creatief ermee aan de slag gaan: goed voor mijn braintraining.

Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee en blijf jezelf vooral uitdagen op het gebied van inventief en creatief zijn. En als het dan toch synoniemen zijn, waarom niet het woord CREAVENTIEF? Scheelt mij een hoop denkwerk.

Ga terug naar alle blogs van Els Haring