Yopperkinderen

Yopperkids

Misschien heeft je vader of moeder de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme, of iemand anders die je kent. Wil je hier meer over weten, dan ben je bij ons op de goede plek! Op deze website praten we voor het gemak vaak over ‘hij’ als we het over iemand hebben die de ziekte van Parkinson heeft. In plaats van ‘hij’ kun je ook altijd ‘zij’ lezen: evenveel mannen als vrouwen krijgen parkinson.

Wat zijn Yoppers?

Yoppers zijn ‘Young Onset Parkinsonians’. Dat is een Engelse naam voor mensen die al op jonge leeftijd met Parkinson te maken krijgen. We vinden het belangrijk dat mensen – en dus ook kinderen - weten hoe het is om deze ziekte te hebben. Yopperkids zijn kinderen van pakrinson- en parkinsonismepatiënten. Zo lees je hier wat Parkinson is, welke klachten iemand kan krijgen, wat parkinsonismen zijn en hoe het zit met medicijnen.

Parkinson krijg je niet alleen: ook alle mensen rondom iemand met deze ziekte merken dat dingen veranderen. Dat kan soms best lastig zijn. Als je nog vragen hebt, dan kun je die altijd aan ons stellen via info@parkinson-vereniging.nl of 030-6561369.

WhatsApp-groep voor jongeren

Uit de brainstormsessies die zijn gehouden met jonge mensen met parkinson kwam de wens naar voren om kinderen van mensen met parkinson elkaar op laagdrempelige wijze, digitaal te kunnen laten ontmoeten. Daarom hebben we speciaal voor hen een WhatsApp-groep in het leven geroepen! Hierin kunnen zij tips en ervaringen met elkaar uitwisselen. Wil je lid worden van deze WhatsApp-groep? Stuur dan een appje naar: 06-1893 8399.

Fundagen voor jonge mantelzorgers

Dansen Misschien vind je het heel vanzelfsprekend dat je thuis een steentje bijdraagt in de zorg en waarschijnlijk maak je je ook wel (eens ) extra zorgen over je vader of moeder met Parkinson(isme)? Een onbezorgde jeugd gunnen we iedere jonge mantelzorger, het is namelijk best ingewikkeld als het thuis niet allemaal vanzelf gaat omdat je vader of moeder parkinson(isme) heeft.
Daarom worden er leuke fundagen georganiseerd door FunCare4Kids. Op deze Fundagen ben je samen met kinderen die het net als jij thuis niet altijd
even makkelijk hebben.

Op de website www.funcare4kids.nl vind je meer informatie over aanmelden.

Wat is parkinson?

De ziekte van Parkinson is een ziekte van de hersenen. Als je Parkinson hebt, maken je hersencellen minder dopamine aan. Dat is een stofje dat zorgt dat je soepel en gemakkelijk kunt bewegen. Ook andere stofjes in de hersenen worden minder aangemaakt en dat geeft verschillende andere problemen.

We hebben van alles over de ziekte van Parkinson en parkinsonismen voor je op papier gezet, zodat je dit nog eens rustig kunt nalezen of gebruiken voor een spreekbeurt als je dat wilt. Hiernaast zie je links naar Word-bestandjes die je kunt openen en als je wilt opslaan op je computer.

Als je het spreekbeurt- of werkstukpakket (met afbeeldingen) in één keer wilt ontvangen, stuur dan een e-mail naar info@parkinson-vereniging.nl of bel met 030-6561369.

En voor mij?

Heeft je vader of moeder Parkinson of parkinsonisme, dan gaan veel dingen bij jullie anders dan bij andere gezinnen. Mensen met parkinson of parkinsonisme hebben bijvoorbeeld meer rust nodig. Als één van je ouders parkinson of parkinsonisme heeft, zul je daarom misschien meer moeten helpen in huis dan andere kinderen.

Als jullie met het gezin op vakantie willen gaan of een uitstapje maken, zal er over een aantal dingen extra nagedacht moeten worden. Omdat de ziekte zo wisselend en onzeker is, kan jouw gevoel dat ook zijn. Je kunt bijvoorbeeld verdrietig, boos, bang, ongerust of onzeker zijn.

Ook kun je je misschien soms eenzaam voelen, omdat niet iedereen jou begrijpt. Zijn er bij jou ooit deze gevoelens naar voren gekomen? Dan is dit heel normaal hoor. Het is misschien niet altijd fijn, maar je kunt er wel van leren als je er zo goed mogelijk mee omgaat. Probeer de gevoelens niet weg te stoppen. Luister en kijk naar wat je voelt en vertel - eventueel gewoon tegen jezelf - wat je voelt. Als sommige gevoelens vaker voorkomen en je ze gaat herkennen, kun je leren, er iets mee te doen. Ja iets doen, iets waar jij je toch weer fijn bij gaat voelen en wat bij jou past!

Elke vlogt

Papa of mama & parkinson