Blog: Dagboek Parki – Blog april 2023

24 april 2023 door Ria Snoek

Plant adopteren in de Hortus Botanicus Leiden

Op 28 maart had ik een lunch afspraak in de hortus. Gezellig bijkletsen met Wilma* (niet haar echte naam) en daarna een loopje door de hortus. Onder andere langs een plant die zij geadopteerd had, ter herinnering aan haar overleden echtgenoot.

Aan het eind liepen we ook langs de plant die mijn man en ik in februari 2014 aan de hortus schonken. Een buurvrouw had hem ooit op een markt gekocht, en na haar overlijden mocht Dries er voor zorgen. Dries en ik liepen er later nog een paar keer langs, Dries was steeds weer teleurgesteld dat de plant nog niet in een grotere pot was gezet.

Afbeelding1 Afbeelding2 April 2014 April 2015

Februari 2014             April 2015

Nu wachtte ons een grote verassing: hij (of zij?) stond in een mooie ruime bak! En was flink gegroeid.

Zou ik deze plant kunnen adopteren? Op 31 maart, de verjaardag van Dries, mailde ik mijn vraag aan de Hortus. Vlak voor Pasen vulde ik de mij toegezonden (digitale) formulieren in. En kort daarna werd de adoptie afgehandeld. Woensdag 19 april zou het bordje erbij staan. Donderdag ging ik kijken. Het stond er. Ik had er een goed gevoel bij.

Afbeelding5 Afbeelding6

Gas terugnemen

Al maanden hoor ik dat ik teveel doe. Na het overlijden van Dries zorgden al die activiteiten voor veel afleiding. Vorig jaar al begon ik minder vakantieweekjes te plannen. Maar ik schrok toen ik met een vriendin wilde afspreken en uitkwam op twee maanden later! Haar lange weekend zat er tussen en mijn vakantie, en haar vaste activiteiten, maar toch... Uiteindelijk hadden we toch een afspraak binnen twee weken.

Na een pittige wandeling op 23 maart duurde het bijna een week, voor ik weer goed hersteld was.

Na afloop van een vergadering op 3 april kwam voorzitter en vriendin naar me toe. “Ria, zullen we een keer samen naar je agenda kijken? Time management?” Die vraag gaf me het laatste zetje om nu echt actie te ondernemen.

Thuis bekeek ik nog eens mijn lijstje met vrijwilligerswerk. Wat zou ik kwijt willen? Het bestuur van volksdansen. Waarom koos ik daar voor? Omdat de vergaderingen ‘s avonds zijn. Eigenlijk overwoog ik ook te stoppen met volksdansen. Want na anderhalf uur les en een half uur naar huis fietsen slaap ik slecht. Maar meestal zorg ik voor het openen van de zaal en ben dan dus ‘verplicht’ om te komen.

Dinsdag schreef ik een mail naar de voorzitter, de tranen liepen over mijn wangen. ‘s Avonds belde ze me op. Ze vond het erg jammer, maar begreep het wel. Woensdagavond vertelde ik het de andere bestuursleden, tijdens de vergadering.

Ik besloot tot 3 september te blijven, zodat ik kan helpen met organiseren van de instuif op 2 september. De volgende bestuursvergadering woon ik bij via Teams. Het openen van de zaal zal beter verdeeld worden, zodat ik niet meer ‘verplicht’ ben om te komen.

Het fietsmaatje dat ‘s zomers altijd graag in de avond fietst, vertelde ik ook dat ik ging stoppen. Ze trapt vaak niet mee en het is soms lastig afspreken, omdat ze op diverse dagen niet kan. Ik had afspraken met haar gepland staan tot 1 mei. Dat zou de laatste keer zijn. Ik vroeg de coördinator een ander maatje voor haar te zoeken.

Ook het begeleiden van scootmobieltochten zei ik op, per eind van het seizoen. Ik had me ooit aangemeld als reserve, maar was door de voorzitter inmiddels op de vaste lijst gezet, en werd ook bij de vergaderingen verwacht.

Het opzeggen van deze ‘taken’ voelde eerst als falen. Een paar dagen later zag ik het al als een zelfoverwinning. Applaus voor mezelf!

Ga terug naar alle blogs van Ria Snoek

1. Gerdien Gerdien Schreef op 24 april 2023

Goed gedaan, Ria. Nu worden de reserves steeds weer aangevuld. Je mag trots zijn op zoveel jaar werk voor anderen. Nu ook tijd en aandacht voor jezelf!

2. Ria Ria Schreef op 23 mei 2023

Sorry, ik zie je berichtje nu pas. Dank je wel!