Blog: Dagboek van Parki – 18 - 22 februari 2024

4 maart 2024 door Ria Snoek

Toch weer een paar wandeldagen!

18 februari

Ria Snoek_mammoetDonderdag was het een moeizame wandeling, vrijdag tijdens een kort loopje verzwikte ik mijn voet en zaterdag middag struikelde ik op de trap… toen was de maat voor mij vol. Ik haalde de capsules langwerkende levodopa uit mijn weekdoos en verving ze door de gewone levodopa die ik al had en ’s nachts nam. Terug naar het oude pillenschema. Volgens de neuroloog misschien niet praktisch, maar kwaliteit van leven is ook wat waard!

Zondag (18 februari) werd ik zowaar pas om half zes wakker! Dat voelde heel wat beter dan kwart voor vier of half vijf! Douchen, ontbijten, koffer dicht en nog even computeren. Daarna met de trein naar Woerden. Vanaf daar kunnen Joukje en ik met Bea meerijden naar het Hunehuis. Joukje reist via Den Haag naar Woerden. Het regent, maar de komende dagen is het veel droger. Ben erg benieuwd hoe het lopen gaat!

We arriveerden om half twaalf bij het huis, en mochten zowaar al inschrijven! (officieel mag dat pas vanaf 14.00 uur, maar vanwege de regen maakten de huiswachten een uitzondering). Teja arriveerde om half één.

Na koffie, thee en lunch gingen we boodschappen halen (zelfs hier was de supermarkt op zondag open!). Vervolgens naar het museum de Proefkolonie in Frederiksoord. Het was modern, interactief en bovenal interessant en leerzaam!

Na koffie met wat lekkers terug naar ons logement, koffie en thee drinken en om 18.15 uur eten. Teja had het meeste al thuis voorbereid en meegenomen. Heerlijk gegeten! Op tijd naar de kamer, even wat lezen en om half tien het licht uit. Prima geslapen.

19 februari

Ria Snoek_DrenteOm half vijf wakker, om vijf uur op. Ik zette thee en (oplos)koffie, las de krant en maakte mijn ontbijt. Zo heb ik het op tijd ‘ingelijfd’ en kom niet in de knoei met de medicatie.

Om acht uur gezamenlijk ontbijt, om kwart voor tien vertrokken we voor een wandeling vanuit het huis. Het was bewolkt, fris én droog! Teja hanteerde de knooppuntenkaart, af en toe overlegden we over de route. Na de vele regen van de afgelopen weken waren sommige paden veranderd in badkuipen. Soms konden we er langs, soms liepen we er omheen en… soms moesten we terug. 😀

Na 5,5 km nuttigden we koffie mèt in Havelte. Daarna weer verder. We liepen een klein stukje verkeerd, verder ging het heel goed. We lunchten op een picknickplek, om half drie waren we terug in het Hunehuis.

Ria Snoek_kaartspel14,9 km gelopen volgens de app van Bea, ongelooflijk! Later bleek haar app wel heel ruime afstanden te meten, dus ik vermoed dat we circa 12,5 km liepen. Mijn app stopte er een tijdje mee, maar eindigde op 10,2 km. Ook daar was ik ook al heel blij mee, na het moeizame lopen van de laatste twee weken. Ik was moe, maar niet uitgeput! Goede gok geweest, om met de langwerkende levodopa te stoppen!

Samen thee gedronken, daarna ieder naar haar kamer. Bea maakte een heerlijke ovenschotel klaar. Na de afwas deden we een voor mij nieuw kaartspel, Skip-bo. Gezellig. En ik werd weer wakker. Zo wakker dat ik moeilijk in slaap kon komen. Daarna heerlijk geslapen tot half zes!

20 februari - monumentenroute bij Frederiksoord

Pas om half zes op. Na het gezamenlijk ontbijt met koffie toe gingen we samen op pad. Openbaar vervoer was hier geen optie. Ik was van plan om twee of drie kilometer mee te lopen en dan gewoon terug te gaan. Want na gisteren weer tien tot vijftien kilometer lopen was niet verstandig en waarschijnlijk ook niet te doen voor mij. Toen stelde Bea voor om de monumentenroute bij Frederiksoord te gaan verkennen. Dan kon ik elk moment terug en in het museum wachten op de anderen.

Ria Snoek_FrederiksoordOm tien uur kochten we een vierpersoonskaartje om bij koloniehuisje en het schooltje naar binnen te kunnen. We maakten dankbaar gebruik van het toilet en vertrokken. Het was droog, wel fris. We bekeken diverse monumenten en bezochten het koloniehuisje, liepen een flink stuk door het mooie sterrenbos. De paden waren min of meer droog, in elk geval goed beloopbaar. We kwamen uit bij het kolonieschooltje. We bekeken een film en diverse informatieborden.

Na het schooltje was ik moe, en wilde vast naar het museum lopen, om daar wat uit de rusten. De andere groepsleden gingen ook al naar het museum. We hadden vier kilometer gelopen. Na de lunch bleef ik wel achter, lekker wat lezen, terwijl zij de tuinen bekeken. Daarna reden we gezamenlijk naar Diever, bekeken het plaatsje, bezochten de wereldwinkel en supermarkt en keerden vervolgens terug naar het Hunehuis. Om vier uur zaten we aan de thee.

Bea kookte voor ons en na het eten deden we weer het spel Skip-bo. Om kwart voor negen haakte ik af. Want gisteren was ik nog te wakker om goed in te slapen. Nu ging het prima

21 februari - Diever

Ria Snoek_DieverPrima geslapen en om half zes opgestaan. Na gezamenlijk ontbijt en koffie reden we naar Diever. Daar liepen we de Essenroute, een grotendeels verhard pad. Gezien de natte bospaden vonden we dat wel een goed idee. Halverwege de route sloegen we even af voor koffie en lunch. Daarna liepen we terug en vervolgden de route. Aan het eind hadden we 12,5 km op de teller. Moe en tevreden naar ‘huis’. Ondanks de weersvoorspelling hielden we het droog! Fijn.

Om kwart over vijf vertrokken we naar het Kooklokaal, in Kallenkote. Teja had er gereserveerd voor ons. Vast menu voor een vaste prijs, maar er kon wel rekening gehouden worden met glutenvrij dieet en met vegetarische wensen! Het eten was heerlijk, het servies leek deels van een poppenhuis afkomstig, echt erg leuk. De kapstok… een paar stoelen aan de muur!

Op de website staat te lezen: “Het Maargies Kooklokaal, een dagbesteding en eetgelegenheid. Een van de twee lokalen is omgebouwd tot professionele horecakeuken, het andere lokaal tot restaurant met plek voor 30 mensen aan zelf getimmerde houten tafels. De ruimte is sfeervol ingericht met o.a. een houtkachel. Iedere woensdag en vrijdag is er de mogelijkheid om te komen eten in het Kooklokaal en te genieten van het Maargies verrassingsmenu. Er wordt een uitgebreide maaltijd bereid door een professionele kok met behulp van deelnemers. De kosten van het verrassingsmenu bedragen 17,50 euro p.p. Tevens kan de ruimte gehuurd worden voor een feest, vergadering of kookworkshop."

Terug in het Hunehuis nog even een kop thee, daarna vertrok ik naar mijn kamer. Morgen terug naar huis.

22 februari – weer terug naar huis

Na het ontbijt maakten we de kamers schoon en vertrokken. Teja vertrok vroeg in verband met een afgesproken wandeling, Bea vertrekt pas morgen naar huis. Ze gaat vandaag naar een museum in Assen en bracht Joukje en mij naar station Meppel. We zouden een doorgaande trein hebben tot Leiden/Den Haag Centraal. Maar in Almere kon de trein niet verder vanwege een kapotte trein op het spoor. Een half uurtje later konden we alsnog doorreizen.

Om 13 uur was ik thuis. Vóór de verwachtte storm!

Dank lieve groepsgenoten! En dank aan Parki die even geen nare streken uithaalde 😀 Van deze heerlijke dagen heb ik weer volop genoten!

Ga terug naar alle blogs van Ria Snoek