Blog: Dagboek van Parki – april 2024

11 april 2024 door Ria Snoek

De zon schijnt weer!

Goed voor jezelf zorgen

Biodanza. We zitten in het begin van de les (sorry – dat heet bij biodanza vivencia) op de grond om kort belangrijke zaken te delen. Wie wil mag op een stoel zitten. Maar ach, het lukt nog me nog. Al lijkt die vloer wel verder weg dan een jaar geleden. Vanwege een late afmelding was er een kussentje over.
“Wil jij geen extra kussentje?” vroeg mijn buurvrouw wat verbaasd. Maar ik zat al. En om er dan nog een kussentje bij te prutsen….
“Ik vermijd geloof ik graag moeilijke situaties”, antwoordde ik.
“Ria, dat noem ik nou goed voor je zelf zorgen!” was haar antwoord.
Kijk, zo mag ik het horen. 😀😀

Ria Snoek_koordrugzakjeOplossing zoeken

Ria Snoek_nieuw rugzakjeIn het vorige blog vertelde ik dat ik wel altijd medicijnen bij me heb, maar niet altijd een flesje water. Wat was daarvan de reden, vroeg ik me af. Mijn gewone dagrugzak nam ik sinds enige tijd niet meer mee tijdens korte loopjes. Het kleine koordrugzakje dat ik daarvoor in de plaats meenam, kreeg ik steeds moeilijker op mijn rug. Zeker met de dikke winterjas die ik nog vaak aan heb. Waardoor ik het vaak maar niet meenam! (hoezo, moeilijke situaties uit de weg gaan…!).

Toen ik dat eenmaal bedacht had, was de oplossing  niet moeilijk meer: ik ging op jacht naar een betere kleine rugzak. En vond er één. Nu hopen dat het werkt. Ik verwacht van wel.

Extra halfje

Bij inspanning mag ik nu een half madopar-tabletje extra. Ik heb ze in mijn weekdoos met medicijnen gedaan. Op een rustige dag neem ik dat halfje niet, dan laat ik hem er gewoon in zitten.

Ter herinnering aan Dries (mijn echtgenoot)

De herdenking van zijn verjaardag was minder emotioneel dan de herinneringen aan zijn overlijden. En twee dagen later kreeg ik een mailtje van zijn collega:

"Hoi Ria,
Hoe gaat het? Veel aan het wandelen?
In een nummer van Bionieuws van vorige week of zo (ik heb het nummer zelf niet) werd Dries nog even genoemd: https://bionieuws.nl/article/1673698/typisch_nederlands.
Hartelijke groeten,
**********"Ria Snoek_braamknikmos

Ik klikte meteen door:

Slank braamknikmos

Ptychostomum touwii – Bijlsma, Kruijer & Stech – L 0255102

Mossen omvatten drie groepen landplanten: bladmossen, levermossen en hauwmossen. Ze zijn vaak moeilijk en alleen met een loep of microscoop op naam te brengen. Daarom ondernam Naturalis samen met de Bryologisch-Lichenologische Werkgroep van 2010 tot 2015 een dna-barcodeproject onder Nederlandse mossen. Hiermee zijn dna-barcodes verkregen van de bijna zeshonderd mossen die op dat moment hier bekend waren. Een opmerkelijk resultaat van het barcodeproject was dat onder de soort Ptychostomum rubens – een knikmos uit de bladmossengroep – twee moleculair verschillende groepen schuilen. Dit blijkt ook zichtbaar in morfologische kenmerken en leidde tot afsplitsing van een nieuwe soort: Ptychostomum touwii of slank braamknikmos (Gorteria, 2020). De soort is vernoemd naar de in 2021 overleden bryoloog Andries Touw. De vondst van een nieuwe mossoort in een goed onderzocht land als Nederland is bijzonder. Slank braamknikmos is weliswaar zeldzaam maar komt toch verspreid over Nederland voor als een ‘nieuw’ mos in oude cultuurlandschappen (Nature Today, 2020).

Bron: https://bionieuws.nl/article/1673698/typisch_nederlands

Uiteraard was ik erg blij met dat mailtje! Ik dacht terug aan de dag dat hij hoorde over dit mos. Hij was er geweldig mee in zijn sas!

Zaterdag 6 april  - fietstocht

Ria Snoek_fietsenHet zou prachtig weer worden en er stond niets in mijn agenda. Ik vroeg vrijdag in een fiets-appgroepje wie er mee wilde en om tien uur vertrokken we vanaf het afgesproken punt. Het werd een heerlijke tocht, er stond wel vrij veel wind. Maar met een extra pauze ging het prima! Ziezo, de off-periodes uit mijn vorige blog zijn weer even weer verleden tijd. Hoop ik!

Ga terug naar alle blogs van Ria Snoek