Meer weten over rollen en taken

Taken en rollen

PC-vrijwilligers leveren hun bijdrage aan de organisatie van het Parkinson Café, ze hebben kennis van parkinson(isme) en affiniteit met de standpunten van de Parkinson Vereniging. Zij hebben zich aangemeld als vrijwilliger bij de Parkinson Vereniging zodat ze geregistreerd staan en daarmee verzekerd zijn. Bij voorkeur zijn ze lid van de Parkinson Vereniging. PC-medewerkers hebben goede contactuele eigenschappen en bieden bezoekers een luisterend oor.

Taken

Werkzaamheden van PC-medewerkers kunnen zijn: netwerken en lokaal fondsenwerven, afspraken maken met sprekers/locatie, vormgeven, teksten schrijven, contact onderhouden met pers, technische zaken, ontvangst en begeleiden gasten, serveren van dranken en versnaperingen. Alle medewerkers werken volgens de voorwaarden in het vrijwilligersbeleid en de richtlijn Parkinson Cafés.

Als hiervan wordt afgeweken kan er een gesprek plaatsvinden, en kunnen maatregelen genomen worden tot beëindiging van de functie als vrijwilliger of zelfs tot sluiting van het Parkinson Café.

Samenstelling van het team

Vanwege het waarborgen van continuïteit en expertise is het belangrijk dat het team is samengesteld uit mensen met parkinson(isme), naasten en zorgverleners uit het Parkinson werkveld. Het team vergadert zo vaak als nodig. Elk teamlid heeft een specifieke taak. Het is aan te bevelen dat elk teamlid lid is van de Parkinson Vereniging

Coördinator

De coördinator is de centrale persoon: deze houdt het team bij elkaar, ziet toe op de uitvoering van taken en op de documentatie van werkzaamheden zodat eventuele overdracht van taken goed kan plaatsvinden. De coördinator evalueert jaarlijks met het PC-team de voortgang en vraagt zo nodig om ondersteuning bij de activiteitencoördinator. Coördinator en penningmeester vormen de basis van het PC-team, ze zijn bij voorkeur lid van de Parkinson Vereniging, ze zijn samen verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van het Parkinson Café en vertegenwoordigen het Parkinson Café naar derden en in het overleg met het verenigingsbureau.

Penningmeester

De penningmeester houdt controle op inkomsten en uitgaven, verstuurt de begroting en aanvragen voor subsidies en sponsoring en houdt toezicht op ontvangst van toegezegde gelden. Ook legt de penningmeester verantwoording af aan het team en het verenigingsbureau. Meer hierover leest u onder financiële administratie.

Meer weten over de financiële administratie