Sluiting van een Parkinson Café

Er kan een moment komen waarop besloten wordt om een Parkinson Café te sluiten. Een dergelijk besluit moet weloverwogen worden genomen en de afwikkeling dient zorgvuldig plaats te vinden. Het PC-team maakt een overzicht van de financiële situatie van het café als uitgangspunt voor verdere beslissingen. In overleg met het verenigingsbureau wordt bekeken of een doorstart met een nieuwe groep vrijwilligers mogelijk is of dat het beter is om te stoppen en het Parkinson Café te sluiten.

De volgende stappen zijn een leidraad voor het stoppen van een Parkinson Café:

1. Belangrijk is de bezoekers van het Parkinson Café te informeren, de medewerkers van de locatie en alle samenwerkingspartners van het Parkinson Café en het verenigingsbureau.
  2. Controleer of alle afspraken die nog uitstaan met derden correct zijn afgewikkeld.
  3. Lever de bezittingen in die eigendom zijn van de Parkinson Vereniging (zoals banner,  leestafelmaterialen en Simpled Card) en evt. aangeschafte materialen uit subsidiegelden van de Parkinson Vereniging (zoals een laptop, beamer, geluidsapparatuur) zodat andere Parkinson Cafés hiervan gebruik kunnen maken.
  4. Besluit met het gezamenlijke PC-team wat er met de overgebleven kasgelden en het banksaldo wordt gedaan. Er zijn twee opties:
    • De eerste is het geld besteden aan een laatste grote Parkinson Café bijeenkomst of door een uitstapje te maken met de bezoekers van het Parkinson Café.
    • De andere optie is dat het geld terugvloeit naar de Parkinson Vereniging en daar ten goede komt aan de kernactiviteiten informatievoorziening, ontmoeting en belangenbehartiging.
  5. Meld het Parkinson Café of teamleden van het Parkinson Café af voor nieuwsbrieven en websites.
  6. Meld als laatste alle vrijwilligers van het PC-team af bij het verenigingskantoor.

De volgende stappen zijn een leidraad voor een doorstart met een nieuwe groep vrijwilligers:

1. Het stoppende Parkinson Café team heeft de (morele) plicht om betrouwbare en volledige informatie te geven aan het nieuwe team over de huidige stand van zaken en lopende afspraken van het Parkinson Café, zodat een goede overdracht kan plaatsvinden. De overdracht bevat een gedetailleerd draaiboek van de activiteiten van het Parkinson Café, met daarin opgenomen de huidige taken van het  PC-team, de afspraken gemaakt met derden en een overzicht van de financiële situatie en de bezittingen van het Parkinson Café, en alle daarbij behorende documenten.
  2. Informeer de bezoekers van het Parkinson Café, de medewerkers van de locatie en alle samenwerkingspartners van het Parkinson Café over de doorstart. Informeer het verenigingsbureau over de nieuwe medewerkers van het Parkinson Café in verband met de registratie van nieuwe vrijwilligers en hun functies en het overzetten van de Simpled Card.
  3. De feitelijke overdracht van het Parkinson Café vindt nu plaats. Het nieuwe PC-team krijgt de beschikking over de financiën van het Parkinson Café en ontvangt de Simpled Card. Daarnaast worden de bezittingen, zoals laptop, beamer en geluidsapparatuur overgedragen, alsook alle materialen/ communicatie uitingen die eigendom zijn van de Parkinson Vereniging (zoals banner en leestafelmaterialen). Indien mogelijk is een inwerkperiode voor het nieuwe PC-team door het vertrekkende team zeer wenselijk.