De Feldenkrais methode bij parkinson

29 mei 2013

Dr. Moshe Feldenkrais (1904 - 1984) ontwikkelde vanaf de dertiger jaren zijn methode om menselijke bewegingspatronen te optimaliseren. Als fysicus en oprichter van de eerste judoschool in Parijs verdiepte hij zich in de functie van het zenuwstelsel, in het bijzonder met betrekking tot het bewegen van mensen.

Daarbij was zijn persoonlijke ervaring, een ernstige en langdurige knie-blessure, de directe aanleiding. Hij leerde zichzelf weer lopen zonder pijn.
Er is een groeiende belangstelling voor mind-body therapieën, waaronder de Feldenkrais methode. De belangstelling voor Feldenkrais is weliswaar minder dan voor yoga, mindfulness en therapeutische massage, maar is toch vrij groot en groeiende en in dat opzicht vergelijkbaar met Tai Chi en Alexandertechniek.

Beschrijving van de therapie

In het dagelijks leven zijn wij bezig met wàt we doen, zonder ons te realiseren hòe we dat doen. De Feldenkrais methode leert je jouw eigen bewegingen met aandacht te volgen en te ontdekken hoe je efficiënter, vloeiender en misschien zonder pijn  kunt bewegen. Het inzicht dat de mens tot op hoge leeftijd in staat blijft tot het ontdekken en gebruiken van nieuwe mogelijkheden, vormt een belangrijk aspect van de methode. Zij leert ons dat, wanneer de mens een ondeelbare eenheid van lichaam en geest is, een verandering in de manier van bewegen samengaat met een verandering van denken en voelen. En omgekeerd, anders over jezelf gaan denken, doet je anders bewegen. Het is geen therapie, maar een LÉÉR-METHODE. Geen pasklare oplossingen maar het faciliteren van omstandigheden waarbinnen mensen zélf ervaren, zélf leren en zélf veranderen. Dit leerproces vindt plaats in individuele- en/of groepslessen.

Voor welke klachten/aspecten van Parkinson werkt het specifiek

Feldenkrais is een methode, die het mogelijk maakt de kwaliteit van bewegen te verbeteren. Centraal staat het verband tussen beweging, houding, ademhaling, zenuwstelsel en spierspanning. Het is geen methode specifiek alleen voor Parkinsonpatiënten, iedereen kan er baat bij hebben.

Effectiviteit en veiligheid

Feldenkrais is een veilige methode om te komen tot een beter lichaamsbesef en een betere lichaamsgewaarwording. Er is veel onderzoek gedaan, te vinden via de website van de Nederlandse Feldenkrais Vereniging en de International Feldenkrais Federation (IFF), maar er is geen onderzoek bekend specifiek gericht op Parkinson.

Hoewel niet wetenschappelijk onderbouwd lijkt Feldenkrais wellicht wel het predicaat “professioneel onderbouwd” te verdienen. Dit predicaat veronderstelt dat de methode  bewezen effectief is, mits toegepast door een professional die Feldenkrais beheerst en die tevens vertrouwd is met de bijzondere problematiek van de ziekte van Parkinson.

Behandelaars

Behandelaars of practitioners hebben verschillende achtergronden. Vaak zijn het fysiotherapeuten of Oefentherapeuten Mensendieck of Cesar. Ze zijn te vinden op de website van de Nederlandse Feldenkrais Vereniging. Per provincie zijn er grote verschillen in het aantal behandelaars. Midden-Nederland is goed voorzien, maar in Zeeland, Groningen, Overijssel en Drenthe zijn er weinig tot géén (Friesland).

Namen van behandelaars die ervaring hebben met Parkinson kunt u verkrijgen bij het secretariaat van de Parkinson Vereniging.

Vergoeding door verzekeringsmaatschappijen

De Feldenkrais methode wordt niet vergoed uit het basispakket. Er zijn verzekeraars die een gedeeltelijke vergoeding bieden uit de aanvullende verzekering (alternatieve therapieën), als de therapeut aangesloten is bij een erkende beroepsvereniging. Het is raadzaam om navraag te doen bij uw ziektekostenverzekeraar.

Verder lezen: links naar websites