Onderzoeksagenda Parkinsonalliantie

Parkinsonalliantie Nederland

Onderzoek hero banner.jpg

Gezamenlijke onderzoeksagenda Parkinsonalliantie Nederland

Er moet meer tijd en geld geïnvesteerd in de strijd tegen parkinson(ismen). De snelst groeiende hersenziekte ter wereld krijgt nog veel te weinig aandacht terwijl de urgentie zeer hoog is. Inmiddels hebben meer dan 63.500 Nederlanders de ziekte en dat aantal neemt de komende jaren substantieel toe.

De Parkinsonalliantie Nederland heeft een onderzoeksagenda opgesteld. Deze agenda is ambitieus maar volgens de direct betrokkenen tegelijk ook realistisch. Er worden concrete doelen voor 2030, 2040 en 2050 gesteld met als resultaat dat mensen met parkinson een beter leven hebben, dat het ziekteproces afgeremd of gestopt kan worden en dat er mindere mensen met parkinson bijkomen.

De unieke intensieve samenwerking van wetenschappers met alle betrokken partijen in het veld (zorgprofessionals vanuit ParkinsonNet, de Parkinson Vereniging voor patiënten en hun naasten en ParkinsonNL, het fonds voor parkinson) laat zien hoe belangrijk het is om de krachten te bundelen om parkinson de wereld uit te krijgen.

De agenda maakt duidelijk dat meer onderzoek en innovatie noodzakelijk is en vooral ook waar kansen liggen om, liefst ook deels op de korte termijn, resultaat te boeken.

Lees hier de onderzoeks- en innovatieagenda van Parkinsonalliantie Nederland

ParkinsonNet        DutchParkinsonScientists            ParkinsonNL-logo-B-magenta          Logo-Parkinson_RGB