Parkinsonkoren

Zelf muziek maken draagt bij aan de ontwikkeling van het empathische vermogen. Maar ook zingen is heel goed, zeker voor de motoriek. Over de hele wereld en ook in Nederland kennen parkinsonkoren een groeiende populariteit.

Muziek en zingen: uitdaging voor het brein

Inmiddels is aangetoond dat zingen en koorzang een positieve invloed heeft op de kwaliteit van het spreken van mensen met parkinson(ismen).

Het positieve effect van zingen bij mensen met parkinson(ismen) is dat wordt ervaren dat men de stem beter kan gebruiken dan men dacht. Daarnaast raakt men met zingen gewend om de stem meer te gebruiken dan gewoonlijk.

Zingen geeft bovendien goede zin en een positief gevoel. Dus de stem blijft wat fitter en de stemming beter. Hoewel zingen een positieve invloed heeft op het spreken, is zingen geen vervanging van een logopedische behandeling van het spreken. Wel zou koorzang ingezet kunnen worden om tijdens of na de logopedische behandeling de verbeterde spreektechniek toe te passen en onderhouden.

Nieuws over muziek en zingen

Ervaringsverhalen over muziek en zingen