Laatste Levensfase

Late levensfase

Themadossier

Herfst.jpg

De Parkinson Vereniging wil haar leden ondersteunen bij het creëren van een zo goed mogelijke kwaliteit van leven. Ondanks de beperkingen die de ziekte van Parkinson en parkinsonismen met zich meebrengen. Daarom biedt de vereniging instrumenten en informatie aan waarmee zo lang mogelijk de regie in eigen hand kan worden gehouden. Dit geldt voor alle fasen van het ziekteproces, inclusief de late fase.

Basisinformatie over de late levensfase

Bijeenkomsten over de late fase

Er zijn op dit moment geen bijeenkomsten gepubliceerd. Probeer het op een later moment nog een keer.

Nieuws over de late levensfase

Palliatieve zorg

Als u heeft gehoord dat u ongeneeslijk ziek bent, dan kunt u rekenen op zorg en hulp. Dat heet palliatieve zorg: zorg die niet is gericht op genezen, maar op kwaliteit van leven. Zodat u de dingen kunt doen die u belangrijk vindt, in de tijd die u nog heeft. Er is een informatieve website over palliatieve zorg.

Ga naar de website over palliatieve zorg

De Patiëntenfederatie Nederland biedt een E-book ter download aan over praten over het levenseinde.

E-book Praat op tijd over uw levenseinde

Niet-reanimerenpenning

Patiëntenfederatie Nederland biedt een niet-reanimerenpenning aan. De niet-reanimeren penning is een draagbare wilsverklaring waarop staat dat u iedereen verbiedt onder alle omstandigheden elke vorm van reanimatie op u toe te passen.

De penning is officieel, en wordt erkend door zorgverleners en hulpdiensten. De niet-reanimeren penning is een draagbare wilsverklaring waarop staat dat u iedereen verbiedt onder alle omstandigheden elke vorm van reanimatie op u toe te passen. U geeft hulpverleners dus aan dat zij u niet moeten helpen als u bijvoorbeeld een hartstilstand heeft. De penning heeft daarmee gevolgen voor uw medische behandeling. (Bron: Patiëntenfederatie Nederland)

Ga naar de website van Patiëntenfederatie Nederland

Na overlijden

Op de pagina 'Na overlijden' vindt u informatie over orgaan- en hersendonatie, het lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap, nazorg, rouw en nalaten. Ook leest u hier nieuwsberichten en ervaringsverhalen die betrekking hebben op dit onderwerp.

Meer over na overlijden

Documenten met betrekking tot de Laatste Levensfase