Lichttherapie voor parkinsonpatiënten met slaapproblemen?

2 oktober 2017

Slaapproblemen komen veel voor bij parkinsonpatiënten. Slaperigheid overdag en slecht slapen ‘s nachts zijn de meest voorkomende verschijnselen. Lichttherapie waarbij patiënten worden blootgesteld aan intens licht met specifieke kenmerken blijkt te helpen tegen winterdepressie en slaapproblemen in gezonde populaties.

In een studie uitgevoerd op Northwestern University en Rush University is onderzocht of lichttherapie veilig en effectief is om de slaapproblemen van parkinsonpatiënten te reduceren. In de studie werden  twee condities vergeleken, een met intens wit licht en een met gedempt rood licht. Beide groepen, die gematched waren op relevante kenmerken zoals opleiding en medicatie, kregen gedurende 2 weken 2 uur per dag lichttherapie. Na deze twee weken werden er (kleine) verbeteringen gevonden voor het slapen ‘s nachts en slaperigheid overdag, maar ook voor parkinsonspecifieke motorische problemen. Ook de scores op testen voor dagelijkse handelingen gingen omhoog.

De uitkomsten suggereren dat lichttherapie zinvol zou kunnen zijn voor parkinsonpatiënten. Daarvoor is gericht onderzoek nodig.

De studie roept ook vragen op:  wat doet het met iemand om 14 dagen 2 uur per dag voor zo’n apparaat te zitten?  In de literatuur over lichttherapie is de standaard 20-30 minuten voor 10.000 Lux. In zekere zin is er dus sprake van overkill en in het licht van de kleine effecten die gevonden zijn is het de vraag of de gekozen duur van de therapie wel zo goed is. Lichttherapie wordt in het algemeen als niet-schadelijk aangemerkt, maar dan gaat het over heel veel kleinere hoeveelheden licht.

Bron: Videnovic, A. et al.; JAMA Neurol. 2017 Feb 20. doi:10.1001/jamaneurol.2016.5192. [Epub ahead of print], Timed Light Therapy for Sleep and Daytime Sleepiness Associated With Parkinson Disease: A Randomized Clinical Trial.