TRACK-PD: Onderzoek naar een vroegere diagnose van de ziekte van Parkinson en het voorspellen van symptomen met behulp van een ultra hoge veldsterkte MRI

De ziekte van Parkinson is een veelvoorkomende neurologische ziekte. Op dit moment is er nog geen goede test beschikbaar om de diagnose met zekerheid te kunnen stellen. Ook weten we nog niet waarom er zo veel verschil zit in klachten tussen verschillende mensen met de ziekte van Parkinson. Met deze studie gaan we proberen om deze vragen te beantwoorden.

Waarom dit project?

Het doel van dit onderzoek is om uit te zoeken of men door het maken van een MRI-scan van de hersenen, vast kan stellen of iemand de ziekte van Parkinson heeft of niet. Wij maken hiervoor gebruik van een MRI-scanner welke sterker is dan de normale MRI-scanner die in het ziekenhuis wordt gebruikt. Daarnaast hebben niet alle patiënten met de ziekte van Parkinson dezelfde klachten. De een heeft meer last van trillen, terwijl dat de ander meer last heeft van bijvoorbeeld de balans of van het geheugen. We willen onderzoeken of deze verschillende groepen van patiënten, ook verschillende soorten veranderingen op de MRI-scan laten zien. Dit zou ons kunnen helpen om de ziekte beter te voorspellen en bovendien de behandeling beter aan te kunnen passen aan de individuele patiënt.

Wat voor deelnemers zoeken wij?

Voor deze studie zijn we op zoek naar mensen met de ziekte van Parkinson én gezonde proefpersonen. Indien u de ziekte van Parkinson heeft, kunt u deelnemen aan het onderzoek indien u maximaal 3 jaar geleden de diagnose hebt gekregen. Daarnaast is het zowel voor mensen met de ziekte van Parkinson als voor gezonde proefpersonen belangrijk dat u geen metalen in het lichaam heeft, zoals bijvoorbeeld een pacemaker. Hiermee mag u namelijk niet in de MRI-scan.

Wat wordt er van deelnemers verwacht?

Het onderzoek duurt in totaal 4 jaar. In deze 4 jaar zijn er 3 testdagen: één testdag bij start van de studie, één testdag na 2 jaar en één testdag na 4 jaar. In totaal komt u voor dit onderzoek dus 3 dagen naar het Maastricht Universitair Medisch Centrum. Iedere testdag begint met een aantal testjes van het geheugen en andere cognitieve functies. Hierna zijn er nog een aantal vragenlijsten over onder andere uw stemming, slaap en klachten van het bewegen. De dag eindigt met een MRI-scan van de hersenen. Tijdens de gehele testdag zult u ook een aantal bewegingssensoren dragen, welke uw bewegingen gedurende de dag meten. Iedere testdag duurt zo’n 5 uur in totaal.

Tijdens de onderzoeksdagen mag u gewoon uw medicatie innemen zoals gebruikelijk. Wij vragen u dan ook om uw medicijnen mee te nemen als u ons bezoekt voor een testdag.

Wat zijn de voor en nadelen aan deelname?

Deelnemers hebben zelf geen direct voordeel van meedoen aan dit onderzoek. Uw deelname kan wel bijdragen aan meer kennis over de diagnose en de onderliggende oorzaak van de ziekte van Parkinson. Verder kost deelname aan de studie voor u extra tijd, u zult namelijk in totaal verspreid over 4 jaar, 3 dagen naar het ziekenhuis moeten komen. U hoeft verder thuis nergens rekening mee te houden en ook in uw behandeling van de ziekte van Parkinson verandert niets. Het ondergaan van een MRI-scan is veilig en er komt geen schadelijke straling vrij zoals bij een röntgenfoto, omdat er gebruik wordt gemaakt van een magneetveld. Wel kan de scan vervelend zijn voor mensen met angst voor kleine ruimtes (claustrofobie).

Meer informatie?

Voor meer informatie willen we u graag verwijzen naar de website van het project: www.trackpd.nl. Ook kunt u een e-mail sturen naar trackpd@maastrichtuniversity.nl.

Labels: