Enquête voor betere ondersteuning van mantelzorgers

16 juli 2019

Een mantelzorger is iemand die regelmatig en  langdurig zorgt voor een familielid of een vriend die ondersteuning nodig heeft. Een mantelzorger kan van elke leeftijd zijn en wordt over het algemeen niet betaald. Veel mantelzorgers houden niet van die term; zij zien hun rol als een natuurlijk verlengstuk van de relatie die zij hebben met iemand die belangrijk voor hen is. Het is daarom niet verrassend dat een groot aantal zorgverleners niet als zodanig worden geïdentificeerd en dat wat zij doen vaak onvoldoende wordt gewaardeerd.

Pan-Europese enquête

Deze pan-Europese enquête is bedoeld voor iedereen die zorgt voor en steun biedt aan een familielid, broer, zus, partner of vriend met de ziekte van Parkinson. Of u nu samenwoont met de persoon met parkinson voor wie u zorgt of niet, of uw zorgverlenersrol voortdurend is of incidenteel. In al deze gevallen komt u in aanmerking om deze enquête in te vullen. Uw inzichten zijn erg belangrijk voor ons onderzoek. Het doel van deze enquête is om de fysieke, financiële en emotionele uitdagingen in kaart te brengen waarmee mantelzorgers van mensen met parkinson in heel Europa worden geconfronteerd. We willen de individuele en maatschappelijke gevolgen van zorgverlening voor deze mantelzorgers aantonen - gevolgen die te vaak worden genegeerd door regeringen en beleidsmakers in heel Europa. De onderzoeksresultaten zullen de Europese Parkinson's Disease Association (EPDA) helpen om effectieve instrumenten te ontwikkelen om campagne te voeren voor betere en passender ondersteunende diensten gericht op mantelzorgers van mensen met parkinson.

We verwachten dat u 15 tot 20 minuten nodig heeft om de enquête in te vullen. Uw antwoorden blijven strikt anoniem. Hartelijk dank voor uw deelname aan dit onderzoeksproject.

Vul nu de enquête voor mantelzorgers in