Ministerie VWS start monitor vraag en aanbod van medicijnen

12 mei 2020

De coronacrisis heeft ook invloed op de levering van medicijnen. Daarom heeft  het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een wekelijkse monitor van vraag en aanbod niet-Corona gerelateerde medicijnen gestart.

Meldpunt en monitor

CBG.png

Er was al een Meldpunt Tekorten, beheerd door de Nederlandse medicijnautoriteit CBG, en nu dus ook een vrijwillige monitor eveneens beheerd door het CBG. Bij het meldpunt moeten bedrijven verplicht meldingen doen minimaal 2 maanden voordat zij een tekort verwachten.

Een mooie ontwikkeling is nu dat marktpartijen aangeven dat ze nog verder vooruit willen kijken om eerder zicht te hebben op voorraden en marktsignalen. Gezamenlijk is er initiatief genomen voor een tijdelijk monitorsysteem dat eerder inzage moet geven in het beschikbare aanbod. En de ontwikkeling van de te verwachten vraag. Bij de monitor leveren de veldpartijen op vrijwillige basis informatie aan, dat is een positieve ontwikkeling!

Als u problemen ondervindt in de verkrijgbaarheid van uw medicijnen, laat het ons weten. Wij zorgen dat de juiste partijen weten dat er weer problemen zijn.

Meld nu de leveringsproblemen die u ervaart

(Bron: CBG-meb.nl)