Proefschrift Dan Piña Fuentes: Adaptieve diepe hersenstimulatie afgestemd op hersenoscillaties

27 mei 2021

Patiënten met bewegingsstoornissen zoals parkinson en dystonie hebben niet altijd baat bij medicijnen, en dan kan diepe hersenstimulatie (DBS) een oplossing zijn. Bij DBS plaatsen chirurgen elektroden diep in de hersenen, die continu elektrische pulsen afgeven en zo symptomen kunnen verminderen.

Een nieuwe vorm van deze behandeling is adaptieve DBS (aDBS). Bij aDBS worden de pulsen niet continu gegeven, maar gereguleerd aan de hand van hoe ernstig de symptomen op dat moment zijn. In dit proefschrift onderzocht Piña Fuentes de effectiviteit van aDBS bij patiënten met de ziekte van Parkinson en dystonie tijdens hun opname in het UMCG.

Om de pulsen te reguleren, meet de aDBS zogenoemde hersenoscillaties. Piña Fuentes onderzocht de kenmerken van deze oscillaties om de ernst van de symptomen bij de patiënt in te schatten. Hieruit bleek dat de laagfrequente en bèta-oscillaties verschillende kenmerken vertoonden tussen patiënten met parkinson en dystonie. Deze oscillaties kunnen de specifieke symptomen van elke ziekte vertegenwoordigen. De aDBS bleek bij patiënten met parkinson met name effectief als de pulsen afgestemd werden op de bèta-oscillaties. Voor dystonie vormden de laagfrequente oscillaties een betere marker voor symptomen. Deze resultaten waren wel gebaseerd op de korte termijn, maar Piña Fuentes hoopt dat het een goede basis kan vormen voor vervolgonderzoek om de aDBS behandelingen nog verder te verbeteren.

Curriculum Vitae

Dan Piña Fuentes (1989) studeerde Geneeskunde aan de Nationale Autonome Universiteit van Mexico, (Spaans: Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM) te Mexico-Stad. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Neurochirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker bij het Amsterdam UMC locatie AMC. De titel van zijn proefschrift luidt: “Adaptive deep brain stimulation for Parkinson’s disease and dystonia.”

De digitale versie van het proefschrift is te vinden op: https://research.rug.nl/en/publications/adaptive-deep-brain-stimulation-for-parkinsons-disease-and-dyston

De Parkinson Vereniging maakte de druk van dit proefschrift mede mogelijk.

BRON: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Agenda/Promoties/Paginas/default.aspx