Helpt u mee? Onderzoek over motivatie na DBS

26 januari 2022

Thomas Zoon, onderzoeker van het Amsterdam UMC: "Voor een klinisch onderzoek zijn we benieuwd naar het effect van diepe hersenstimulatie op psychische klachten, en dan met name het effect op motivatie.".

We zien bij veel patiënten met de ziekte van Parkinson dat zij motorisch verbeteren na het krijgen van de diepe hersenstimulatie, en dit geeft in veel gevallen ook een verbetering van de kwaliteit van leven omdat iemand dan bijvoorbeeld meer deel kan nemen aan activiteiten. We zien helaas wel geregeld dat patiënten minder motivatie hebben na diepe hersenstimulatie, dat noemen we apathie.

Tijdens onze studie willen we mensen onderzoeken die apathie hebben gekregen na diepe hersenstimulatie, om te bestuderen of dit te behandelen is. We hebben bij eerdere patiënten gezien dat de diepe hersenstimulatie soms een hersengebied stimuleert wat zich bezig houdt met motivatie, en dat ze zich beter voelen als de instellingen worden aangepast.

Wij willen dit nu bij meer patiënten onderzoeken, patiënten worden gerandomiseerd over twee armen van het onderzoek. Dit houdt in dat de helft van de patiënten eerst een maand behandeld worden met de onderzoeksinstellingen en daarna met de normale instellingen, óf eerst behandeld worden met de normale instellingen en daarna met de onderzoeksinstellingen.

Zowel de patiënt als de onderzoeker weet niet in welke volgorde de behandelingen volgen. Een belangrijke vereiste om mee te kunnen doen is dat u voor de DBS onder behandeling bent bij het Amsterdam UMC, Hagaziekenhuis of het Elisabeth- TweeStedenziekenhuis. Daarnaast zal er gekeken worden of de ernst van de apathie groot genoeg is en of u geheugenklachten heeft ontwikkeld bij de ziekte van Parkinson, omdat dit ook een redenen kunnen zijn dat het onderzoek niet geschikt is voor u.

Lees hier meer over het onderzoek

Zou u mee willen doen met dit onderzoek of meer informatie willen ontvangen? Mail naar t.j.zoon@amsterdamumc.nl. In dat geval kan de onderzoeker, Thomas Zoon, contact met u opnemen.