Bent u mantelzorger voor iemand met parkinson(isme), of kent u een mantelzorger?

26 april 2022

Update februari 2023: aanmelden is niet meer mogelijk

Mantelzorg gaat over de zorg of ondersteuning die mensen vrijwillig bieden aan een familielid, vriend(in) of andere bekende die hulp nodig heeft vanwege lichamelijke of psychische gezondheidsproblemen of ouderdomsklachten. Deze zorg wordt mantelzorg genoemd. Het Amsterdam UMC nodigt mantelzorgers uit voor wetenschappelijk onderzoek.

De waardering van sociaal-maatschappelijke participatie door mantelzorgers

Doel van het onderzoek

Mantelzorg, het vrijwillig verlenen van zorg aan een ander, bijvoorbeeld iemand met de ziekte van Parkinson, kan gevolgen hebben voor het dagelijks functioneren en het sociaal-maatschappelijk leven van de mantelzorger. In dit onderzoek willen we met een speciaal ontwikkelde smartphone app Whereabouts meer inzicht krijgen in de balans tussen betekenisvolle sociaal-maatschappelijke activiteiten en mantelzorgactiviteiten.

Wie kan meedoen?

U bent mantelzorger, en 16 jaar of ouder. U heeft een smartphone met een iOS 9+ (iPhone) of ANDROID 5+ besturingssysteem, die geschikt is om de Whereabouts-app te downloaden. De onderzoekers helpen u met het installeren van de app op uw telefoon.

Wat betekent meedoen?

U doet 14 dagen mee aan het onderzoek. Gedurende deze 14 dagen heeft u de smartphone altijd aan staan, ook uw locatievoorzieningen. De telefoon heeft u ook altijd bij u, en u geeft antwoord op de 4 of 5 vragen die met regelmaat verschijnen in de Whereabouts-app.

Vooraf vult u via internet een vragenlijst in over de mantelzorg die u verricht, de persoon waarvoor u zorgt, uw eigen gezondheid, en uw sociaal-maatschappelijke activiteiten. Er zijn ook vragen over mantelzorg, werk en gezinsleven. Het invullen van deze internet-enquête duurt circa 60 minuten.

Interesse?

Wilt u deelnemen of meer informatie over het onderzoek, neem contact op met Dr. Heleen Beckerman of Dr. Isaline Eijssen, projectleiders

E-mail: h.beckerman@amsterdamumc.nl of whereabouts@amsterdamumc.nl

U kunt ook uw telefoonnummer achterlaten bij het secretariaat revalidatiegeneeskunde op telefoonnummer: 020-44 40763. Wij bellen u dan terug.