Stemmingsstoornissen

16 mei 2023

In het beloop van de ziekte van Parkinson kan een verandering van de stemming optreden. Dit kan variëren van een sombere stemming (depressie) tot een verhoogde stemming (hypomanie of manie).

Depressie

Bij 40 - 50% van de patiënten met de ziekte van Parkinson komen depressieve symptomen voor gedurende het beloop van de ziekte. Een depressie kenmerkt zich door sombere gevoelens en gedachten, interesseverlies en verminderd plezier. Soms treden hierbij energieverlies, slaapproblemen, een verminderde of toegenomen eetlust, concentratieproblemen en doodsgedachten op.

Lees meer over depressie bij parkinson op thuisarts.nl

Lees hier de richtlijn voor zorgverleners over depressie

MDS

De International Parkinson and Movement Disorder Society geeft informatie over depressie, angst en apathie voor mensen met parkinson. De International Parkinson and Movement Disorder Society (MDS) is een organisatie van artsen, wetenschappers en andere zorgverleners die zich bezighouden met bewegingsstoornissen zoals de ziekte van Parkinson.

Lees hier de informatie van MDS over depressie, angst en apathie

Manie of hypomanie

Een manie of hypomanie wordt gekenmerkt door een verhoogde of prikkelbare stemming met daarbij een toegenomen zelfvertrouwen, energie, spraakzaamheid en activiteit, afgenomen behoefte aan slaap, snellere gedachten en/of verhoogde afleidbaarheid. Bij een hypomanie is er sprake van mildere symptomen, terwijl een manie tot problemen in het dagelijks functioneren leidt. (Hypo)manische symptomen zijn zeldzaam bij de ziekte van Parkinson, maar in ernstige gevallen kunnen gedragsproblemen zoals ontremming, roekeloos gedrag of agressie ontstaan.

Bron: Prof. Dr. Henk Berendse en Dr. Odile van den Heuvel, VUmc

Ga terug naar de informatie over verandering in denken en emotie